dom

Ulga termomodernizacyjna w podatkach od 2019 roku

2 października 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o PIT i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w którym zaproponowano tzw. ulgę termomodernizacyjną. Ulga ma obowiązywać od 2019 roku i motywować osoby fizyczne do dokonywania termomodernizacji domów jednorodzinnych, co ma na celu poprawę jakości powietrza.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przedłożył minister finansów.

W projekcie zaproponowano ulgę dla podatników, którzy rozliczają się według skali 19 proc., albo płacą podatek ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nowe przepisy zakładają możliwość odliczenia w ramach nowej ulgi podatkowej na termomodernizację domu do 53 tysięcy zł od dochodu.

„Zaproponowano ulgę podatkową (tzw. ulgę termomodernizacyjną), która będzie zachęcać osoby fizyczne do przeprowadzenia termomodernizacji jednorodzinnych budynków mieszkalnych. Rozwiązanie to powinno przyspieszyć proces poprawy jakości powietrza” – czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu.

Jak wyjaśniono, dotychczasowe wsparcie państwa dotyczące termomodernizacji budynków mieszkalnych, polegające m.in. na przyznawaniu premii termomodernizacyjnej wynoszącej 20 proc. kwoty kredytu zaciągniętego na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest niewystarczające. „Z nowej ulgi będą mogli skorzystać podatnicy podatku PIT opłacający podatek według skali podatkowej, 19 proc. stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, którzy są właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych i ponoszą wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych” – zaznaczono.

Ulgą, jak podkreślono, nie będą objęci podatnicy, którzy korzystali z innej pomocy państwa na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, np. otrzymali dotacje ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska (w zakresie wydatków sfinansowanych z tych dotacji).

Ulga termomodernizacyjna ma polegać na odliczeniu od dochodu (przychodu) wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. „Odliczeniu od dochodu (przychodu) będzie podlegać 23 proc. wydatków, przy czym ogólna kwota odliczeń nie będzie mogła przekroczyć 53 tys. zł, bez względu na liczbę realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych latach” – podkreślono.

Jak podało CIR, wprowadzono upoważnienie dla ministra inwestycji i rozwoju, aby razem z ministrami: środowiska, przedsiębiorczości i technologii oraz finansów określił rodzaje materiałów budowlanych, urządzeń i usług, związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które będą objęte ulgą.

Źródło: Infor.pl

tort

Podatek od firmowego jubileuszu

Podatnicy niejednokrotnie organizują różnego rodzaju imprezy okolicznościowe, np. w związku z jubileuszem swojego istnienia, w których biorą udział zarówno pracownicy, jak i kontrahenci. Przygotowanie takiej imprezy pociąga za sobą różnego rodzaju wydatki. Wątpliwości budzi możliwość odliczenia VAT wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Ustawodawca w przepisach o VAT nie uregulował w sposób szczególny kwestii odliczania VAT od wydatków ponoszonych na zorganizowanie imprezy jubileuszowej. Oznacza to, że ustalając prawo do odliczenia VAT od tych wydatków należy wziąć pod uwagę zasady ogólne określone w art. 86 ustawy o VAT.

W świetle powołanego przepisu podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur zakupu towarów i usług w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane będą do wykonywania czynności opodatkowanych.


Ujednolicone przepisy w zakresie VAT dostępne są w serwisie www.przepisy.gofin.pl.

Jeżeli podatnik organizując imprezę jubileuszową ma na celu zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawę atmosfery pracy, zmotywowanie pracowników do jak najefektywniejszej pracy, to poniesione na ten cel wydatki wykazują związek z prowadzoną przez niego działalnością. W konsekwencji, jeśli podatnik wykonuje czynności opodatkowane, to zasadniczo przysługuje mu prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki na organizację imprezy jubileuszowej. To samo dotyczy wydatków związanych z udziałem w przyjęciu jubileuszowym firmy kontrahentów, gdy celem zaproszenia tych osób na imprezę jest reklama bądź reprezentacja firmy, czy też umocnienie współpracy z kontrahentami itp.

Taki pogląd prezentują także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2017 r., nr 0461-ITPP1.4512.18.2017.1.DM.

Organ podatkowy stwierdził w niej, że wydatki związane z organizacją imprezy jubileuszowej mają pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą. Nabywane przez podatnika towary i usługi nie służą dalszej odsprzedaży, ani nie będą wykorzystywane do wytworzenia wyrobów/usług będących przedmiotem obrotu (co świadczyłoby o bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością), ale pośrednio poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości – budowanie pozytywnego wizerunku oraz renomy, poprawę relacji z kontrahentami, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych – są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Możliwość odliczenia VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z organizacją jubileuszu potwierdził także Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 18 kwietnia 2018 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.83.2018.2.WN.

Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 6 grudnia 2017 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.473.2017.3.JP, Dyrektor KIS potwierdził, że podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi organizacji spotkania integracyjnego, przy założeniu, że nie wystąpią okoliczności przewidziane w art. 88 ustawy o VAT.

Zakup usług gastronomicznych

Wprawdzie podstawowym przywilejem podatnika jest prawo do odliczenia VAT od zakupu towarów i usług, oczywiście przy założeniu istnienia związku zakupu z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jednak niekiedy odliczenie VAT nie jest możliwe, niezależnie od tego, że zakup ma związek z działalnością opodatkowaną. Jak stanowi art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jeżeli zatem w związku z organizacją imprezy jubileuszowej podatnik nabywa usługę hotelową bądź gastronomiczną, to nie może odliczyć VAT z faktur dokumentujących to nabycie. Nie ma przy tym znaczenia, czy nabycie to ma związek z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast gdy w związku z organizacją imprezy firmowej podatnik nabędzie usługę kateringową, to może odliczyć VAT od tej usługi na zasadach ogólnych. W powołanym przepisie (art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT) wymienione zostały bowiem jedynie usługi gastronomiczne. Oznacza to, że ograniczeń w odliczaniu VAT nie stosuje się do usług kateringowych. Tak twierdzą także organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 5 stycznia 2018 r., nr 0115-KDIT1-2.4012.800.2017.1.AJ.

Zakup usługi kompleksowej

Zdarza się, że usługa gastronomiczna bądź noclegowa stanowi element usługi kompleksowej, tj. usługi polegającej na całościowym zorganizowaniu imprezy firmowej (jubileuszowej, integracyjnej). Przyjmuje się wówczas, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupu takiej usługi (na zasadach ogólnych), a zatem także od usługi gastronomicznej bądź noclegowej wchodzącej w skład usługi kompleksowej.

Potwierdził to m.in. Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 19 września 2017 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.294.2017.1.AK oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2018 r.,  nr 0111-KDIB3-2.4012.306.2018.3.AR. Organ podatkowy w pierwszej interpretacji wskazał, że podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych, co do zasady, nie podlega odliczeniu. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji wyjazdów szkoleniowo-integracyjnych dla znaczących kontrahentów, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne. W drugiej z powołanych interpretacji Dyrektor KIS podzielił ten sam pogląd w odniesieniu do zakupu kompleksowej usługi (obejmującej m.in. wynajem sali, usługę gastronomiczną, obsługę kelnerską) organizacji uroczystości 10-lecia istnienia firmy podatnika.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 ze zm.)

 Czytaj wię™cej na Biznes Interia
ptak

Uwaga! Fałszywe e-maile z GUKS!

Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej (www.mf.gov.pl) ostrzega przed fałszywymi e-mailami, w których autor wiadomości informuje o niezgodności pomiędzy rozliczeniem rocznym w podatku dochodowym a plikiem JPK.

Jako nadawca e-maila widnieje fikcyjny „Główny Urząd Kontroli Skarbowej”, autor podpisuje się jako „Koordynator JPK”.

Resort finansów prosi, by nie otwierać wiadomości, ani załącznika oraz nie odpowiadać na e-mail nadawcy. Załącznik może zawierać zainfekowany plik.

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej

akta

Zmiany w przechowywaniu akt – tylko 10 lat !

Po wielu latach oczekiwania, doczekaliśmy się zgody na skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych i ich elektronizacja. Od 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz. U. z 2018 r. poz. 357). Mają one ułatwić płatnikom przechowywanie akt pracowniczych dotyczących pracowników i zleceniobiorców oraz obniżyć koszty związane z ich przechowywaniem.

Od tego dnia dla wszystkich nowo zatrudnianych osób akta pracownicze płatnik będzie przechowywał (w dowolnej formie) przez 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy lub zakończyła się umowa zlecenia.

Natomiast akta pracowników/zleceniobiorców zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r. należy przechowywać przez okres 50 lat. Z tym, że dla pracowników zatrudnionych po raz pierwszy w okresie od stycznia 1999 r. do grudnia 2018 r. płatnik będzie mógł skrócić okres przechowywania akt z 50 do 10 lat, ale tylko jeśli spełni dodatkowe warunki, które wynikają z ustawy, tj. przekaże do ZUS:

  • oświadczenie o zamiarze przekazania raportów informacyjnych (ZUS OSW), w którym zobowiąże się, że przekaże raporty informacyjne ZUS RIA za wszystkich ubezpieczonych zatrudnionych w okresie 01.01.1999–31.12.2018 (oświadczenie to płatnik może złożyć w wybranym przez siebie terminie) oraz
  • raport informacyjny (ZUS RIA),

który zastąpi obowiązek wystawiania przez płatnika w formie papierowej dokumentów dołączanych do wniosków w sprawie przyznania świadczeń.

W związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą o skróceniu okresu przechowywania akt pracowniczych i ich elektronizacją konieczne będzie dostosowanie programów kadrowo-płacowych.

Redakcja Gazety Podatkowej

split_lipiec

Deklaracje VAT – split payment – już od 1 lipca !

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory deklaracji VAT, które są dostosowane do wprowadzanego od 1 lipca 2018 r. mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Finansów, w którym znajdują się nowe wzory deklaracji VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-8(8), VAT-9M(7). W oddzielnym projekcie rozporządzenia znajduje się nowy wzór skróconej deklaracji VAT-12(4) dla taksówkarzy. Projekty te podlegają aktualnie uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom publicznym.

Nowe wzory deklaracji VAT są konieczne w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 poz. 62). Nowelizacja ta wprowadza do ustawy o VAT mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment), który początkowo będzie dobrowolny dla większości branż.

Podzielona płatność (split payment)

Split payment polega na tym, że zapłata za nabyty towar lub usługę odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy (lub SKOK) dostawcy, lub jest rozliczana w inny sposób, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalny, wyodrębniony rachunek bankowy dostawcy – rachunek VAT.

Mechanizm ten będzie stosowany wyłącznie do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników (tzw. transakcje B2B) i nie będzie miał żadnego wpływu na zakupy dokonywane przez konsumentów (tj. osoby nieprowadzące działalności gospodarczej wg definicji z ustawy o VAT).

Do podatników, którzy będą stosować podzieloną płatność nie będą stosowane sankcje określone w art. 112b i art. 112c ustawy o VAT, a także przepisy o odpowiedzialności solidarnej, zawarte w dziale Xa ustawy o VAT.

Zdaniem Ministerstwa Finansów dokonywanie zapłaty kontrahentom z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności będzie jedną z mocniejszych przesłanek dla wykazania, że nabywca dochował należytej staranności zawierając transakcję z kontrahentem, co będzie miało znaczenie dla bezpieczeństwa V AT naliczonego nabywców.

Ponadto jeżeli podatnik zdecyduje się na zwrot podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot będzie dokonany w przyspieszonym terminie (25 dni) bez możliwości przedłużenia tego terminu zwrotu przez naczelnika urzędu skarbowego celem dokonania weryfikacji tego zwrotu. Przy czym warto pamiętać, że środkami na rachunku VAT nie będzie można swobodnie dysponować. Będzie można nimi płacić VAT do urzędu skarbowego lub płacić kwotę podatku na rachunek VAT kontrahenta. W wyjątkowych sytuacjach można wypłacić pieniądze z rachunku VAT.

Źródło: Infor.pl

SSUCv3H4sIAAAAAAAEAJ2QvQrDMAyE90LfwXjO0NKtrxI6KI4Iok4MtpxSQt698h947ub7Tmf5fFwvSukJAhn9VEdSosnaGNgDk9sE34fKcSZ2nsAKvCV2ZkcHBo4BQ7qiIgOMi8wWWPNtz1i0akY2JSGW1kPHQpwya+gc/k6Ww6tVgQU3880P7op4tAilyFhG9fvD6Ne+2k4zuk5DnMl1LXdnwKbAo7vZyIe6te47f/zpFhF3AQAA

Zajęte środki bank przekaże po 7 dniach

Bank, po otrzymaniu z urzędu skarbowego zawiadomienia o zajęciu rachunku bankowego, blokuje środki na tydzień i dopiero po upływie tego okresu przekazuje je na pokrycie egzekwowanej należności. Dłużnik może w tym czasie zakwestionować podjęte działania. Takie regulacje obowiązują od 9 lipca 2018 r.

Urząd skarbowy, prowadząc postępowanie egzekucyjne mające na celu ściągnięcie zaległości podatkowej, może zająć wierzytelności z rachunków bankowych podatnika. Zajęcie następuje na podstawie zawiadomienia przesłanego do banku. Dłużnik podatkowy otrzymuje jego odpis.

Dotychczas obowiązujące przepisy uniemożliwiały dłużnikowi obronę przed nieuzasadnionym zajęciem środków na rachunku bankowym przez urząd skarbowy. Bank był zobligowany do przekazania zajętej kwoty natychmiast po otrzymaniu zawiadomienia. Problem w tym, że urząd skarbowy przesyła do banku zawiadomienie o zajęciu drogą elektroniczną, a dłużnik otrzymuje jego odpis za pośrednictwem operatora pocztowego. Dłużnik nie miał więc w zasadzie realnych szans na skorzystanie z przysługujących mu środków obrony, np. na złożenie skargi na czynności egzekucyjne, przed pobraniem pieniędzy z jego konta.

Regulacje te zostały zmienione przez ustawę nowelizującą Kodeks cywilny oraz niektóre inne ustawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1104). Nastąpiło wydłużenie okresu między zajęciem wierzytelności z rachunku bankowego a przekazaniem pieniędzy organowi egzekucyjnemu. Obecnie banki przekazują środki na pokrycie egzekwowanej należności dopiero po 7 dniach od dnia otrzymania zawiadomienia o zajęciu konta. Środki są jednak na ten okres blokowane – dłużnik nie może nimi dysponować. W tym czasie można natomiast skorzystać ze środków obrony. Nowe przepisy weszły w życie 9 lipca 2018 r. Stosuje się je również do zajęć rachunków bankowych dokonanych przed tym dniem, jeżeli bank przed tym dniem nie przekazał środków na konto organu egzekucyjnego.

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej

split

Split payment – Już tuż, tuż…

W najbliższym czasie, bo już od 1 lipca 2018 r. podatników VAT czeka rewolucja w zakresie zasad regulowania należności za zakupione towary i usługi. Od tego dnia obowiązywać będą dodane do ustawy o VAT przepisy art. 108a-108d, które wprowadzają tzw. mechanizm podzielonej płatności (split payment).

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:1) zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury dokonywana będzie na rachunek VAT, natomiast2) zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury dokonywana będzie na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo będzie rozliczana w inny sposób.Zapłata należności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności będzie dokonywana w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności. Podatnik będzie w nim wskazywał:1) kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;2) kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto;3) numer faktury, w związku z którą dokonywana będzie płatność;4) numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

1. Podzielona płatność – prawo czy obowiązek?

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy o VAT, od 1 lipca br. podatnicy, którzy otrzymają fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury będą mogli zastosować mechanizm podzielonej płatności.Ustawowe regulacje w tym zakresie zakładają dobrowolność stosowania tego mechanizmu. Wybór w każdym przypadku należy do podatnika będącego nabywcą towaru czy usługi.
Pamiętać przy tym należy, że podzieloną płatność będzie można stosować wyłącznie do transakcji pomiędzy podatnikami VAT. Jeżeli stroną transakcji będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, nie będzie możliwości rozliczenia VAT w tym systemie.Warto także podkreślić, że dobrowolność stosowania mechanizmu podzielonej płatności oznacza, że nabywca może zdecydować o jego stosowaniu w sposób wybiórczy. Rozliczenie to nie musi dotyczyć każdej otrzymanej faktury zakupu, czy każdej transakcji dokonywanej z określonym dostawcą.Jak wynika z obowiązujących przepisów, to nabywca będzie też decydował o tym, w jaki sposób płatność zostanie „podzielona”, czyli jaką kwotę wskaże do zapłacenia przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności. Bank nie będzie obliczał prawidłowości wskazanej przez podatnika w komunikacie przelewu kwoty VAT.Sprzedawca towaru czy usługi nie będzie mógł również „wymusić” na nabywcy odpowiedniego sposobu zapłaty za towar czy usługę i nie będzie miał możliwości wskazania, że przykładowo w odniesieniu do danej transakcji chciałby otrzymać całą kwotę na swój rachunek rozliczeniowy, z pominięciem mechanizmu split payment.
Ustawodawca decydując się na wprowadzenie do ustawy o VAT mechanizmu podzielonej płatności, od początku założył, że choć mechanizm ten będzie dobrowolny, to jednak w niektórych branżach powinien zostać wprowadzony obligatoryjnie. Ministerstwo Finansów przygotowało wniosek do Komisji Europejskiej o wyrażenie zgody na wprowadzenie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności dla transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (usługi budowlane, elektronika) a także transakcji, w których mamy do czynienia z solidarną odpowiedzialnością w odprowadzaniu podatku VAT (paliwa). W tych branżach występuje największe ryzyko wyłudzeń i w związku z tym stosowanie podzielonej płatności pozwoliłoby na pełną przejrzystość transakcji.
Wniosek do Komisji Europejskiej został w dniu 7 maja 2018 r. zaakceptowany przez Radę Ministrów, jednak na jego rozpatrzenie przez Komisję i następnie akceptację przez Radę UE należy oczekiwać przez dłuższy czas. Dotąd obowiązkowy split payment wprowadzono jedynie w Rumunii i w ograniczonym zakresie we Włoszech i Czechach. Ministerstwo Finansów zakłada, że w Polsce będzie powszechnie stosowanym sposobem regulowania należności przez przedsiębiorców i przyczyni się do uszczelnienia systemu podatkowego.
Źródło: Gofin.pl