zm_adr_male

Zmiana adresu

Z uwagi na wygodę naszych klientów, przenieśliśmy się do nowych pokoi na pierwszym poziomie naszego budynku. Zapraszamy serdecznie – pok. A1-009 i A1-010

jpkvat

Czy JPK_VAT zastąpi VAT-7 oraz VAT-7K?

Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji  Minister Finansów przedstawił projekt ustawy z dnia 30 listopada 2018 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa.

Celem tej nowelizacji jest uproszczenie rozliczeń w podatku od towarów i usług.

W projekcie proponuje się m.in. zmiany w ustawie o VAT, mające zasadniczo na celu zastąpienie deklaracji VAT-7 i VAT-7K nowym przekształconym plikiem JPK_VAT.

Proponuje się, aby ustawa nowelizująca weszła w życie z dniem 1 lipca 2019 r. Zatem w pierwszym półroczu 2019 r. podatnicy składają deklarację VAT i przesyłają JPK_VAT na dotychczasowych zasadach.

Źródło: Redakcja Poradnika VAT, 28.01.2019    Poradniku VAT nr 1 z 2019 r.

ustawa

Zmiany w ustawie o rachunkowości

W Dzienniku Ustaw z 30 listopada 2018 r. pod poz. 2244 opublikowano ustawę z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym, dalej zwaną ustawą nowelizującą. Ustawa ta dokonuje zmian w wielu aktach normatywnych, w tym w ustawie o rachunkowości, ustawach podatkowych, prawie pracy, prawie handlowym.

Głównym jej celem jest wprowadzenie uproszczeń i ułatwień przy prowadzeniu działalności gospodarczej. W związku z tym przewiduje ona redukcję obciążeń administracyjnych nakładanych na przedsiębiorców i rozszerzenie już obowiązujących uprawnień na większe grupy jednostek.

Ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2019 r., z pewnymi wyjątkami. Przy czym znowelizowane przepisy ustawy o rachunkowości mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2018 r.

Źrodło: Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 1 (481) z dnia 1.01.2019, strona 4

Zachęcamy do skorzystania z linku (tutaj) i zapoznania się z treścią ustawy.

Pozdrawiamy

Zespół Biura Rachunkowego Mazovia

bozenarodzenie2018male

Wesołych Świąt!

Szanowni Państwo,

zespół Biura Rachunkowego Mazovia składa Państwu najszczersze życzenia spokojnych, rodzinnych Świąt, upływających w atmosferze radości, miłości i pogody ducha.  

Życzymy Wam czasu dla bliskich, zdrowia i spełnienia marzeń. Niech ten świąteczny czas, będzie ukojeniem po trudach dnia codziennego i źródłem energii na kolejne miesiące w nadchodzącym Nowym Roku.

darowizna

Prezent ślubny, czy darowizna?

Zgodnie z przepisami prezenty ślubne mogą być traktowane przez fiskusa jako darowizna. Oznacza to, że podlegać będą opodatkowaniu i trzeba będzie się z nich rozliczyć. Zapewne w tym momencie wielu nowożeńców zadaje sobie pytanie, czy zapłata podatku jest konieczna? Otóż, czy podatek będzie trzeba zapłacić, uzależnione jest od wartości prezentu oraz stopnia pokrewieństwa pomiędzy nowożeńcami a darczyńcą.

Prezenty ślubne – kiedy zwolnione z podatku?
Jeśli nowożeńcy otrzymają drobne prezenty, np. kwiaty, książki, inne upominki lub niewielkie kwoty gotówki nie muszą uiszczać od tych podarunków podatku.

Natomiast gdy wartość wszystkich otrzymanych prezentów, przekazanych w ciągu 5 lat, przekroczy ustalony limit, wówczas małżonkowie będą musieli zgłosić ten fakt w urzędzie skarbowym.

Jak zgłosić darowiznę do Urzędu Skarbowego?
Jeśli natomiast ustawowy limit kwoty zostanie przekroczony, należy powiadomić o tym urząd skarbowy. W tym celu wypełnia się formularz SD-3, który należy złożyć w przeciągu miesiąca lub formularz SD-Z2, który składa się w ciągu pół roku do właściwego organu podatkowego.

Jakie są limity?
Jak już zostało wcześniej wspomniane, to, czy podatek będzie trzeba zapłacić, zależy od stopnia pokrewieństwa. Bowiem wysokość podatku od darowizn ustalana jest w oparciu o grupę podatkową, do której należą strony. Jeśli kwota prezentu przekroczy limit wskazany w tabelce, wówczas informację o tym należy złożyć do urzędu skarbowego na odpowiednim formularzu.

 

Czytaj więcej: Poradnik Przedsiębiorcy

pesel

Ostrożnie z podawaniem numeru PESEL

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wskazuje, że do oznaczenia stron postępowania administracyjnego nie powinno się wykorzystywać numeru PESEL.

Organy administracji publicznej, które rozstrzygają indywidualne sprawy, wydając decyzje administracyjne, muszą oznaczyć stronę lub strony postępowania. Zindywidualizowanie wszystkich stron postępowania poprzez wskazanie ich danych osobowych jest niezbędne dla prawidłowości postępowania prowadzonego przez właściwy organ administracji. W tym celu wystarczające jest podanie imienia, nazwiska i adresu zamieszkania.

Wykorzystywanie na te potrzeby numeru PESEL jest działaniem niezgodnym z zasadami określonymi w ogólnym rozporządzeniu o ochronie danych (RODO). Numer PESEL to bowiem krajowy numer identyfikacyjny, który powinien podlegać szczególnej ochronie.

Jeśli podanie numeru PESEL wynika wprost z przepisów prawa, to wówczas spełniona jest przesłanka legalizująca jego przetwarzanie. Tak jest w przypadku zamieszczania numeru PESEL w tytule wykonawczym w przypadku prowadzenia przez organ administracji postępowania egzekucyjnego.

źródło: www.uodo.gov.pl