firma

Obowiązki zgłoszeniowe po rozpoczęciu działalności

Osoba fizyczna rozpoczynająca prowadzenie własnej działalności gospodarczej ma wiele obowiązków w zakresie zgłoszeniowym. W pierwszej kolejności powinna dokonać zgłoszenia płatnika składek oraz siebie – do ubezpieczeń. Co ważne, czynności tych nie dokonuje już w ZUS. Wizyta w tym organie będzie jednak konieczna, gdy przedsiębiorca zatrudni np. osobę współpracującą bądź pracownika.


W październiku 2017 r. zamierzam rozpocząć prowadzenie własnej (jednoosobowej) działalności gospodarczej. Czy zgłoszenia firmy mam dokonać w CEIDG, bez konieczności informowania o tym fakcie ZUS?

TAK. Osoba fizyczna rozpoczynająca prowadzenie działalności gospodarczej (jednoosobowo lub w formie spółki cywilnej) zgłasza ten fakt jedynie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Składa w tym celu wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, tj. formularz CEIDG-1. Dokument ten jest jednocześnie wnioskiem m.in. o zgłoszenie przedsiębiorcy jako płatnika składek. Dane z tego wniosku organ ewidencyjny przesyła do ZUS wraz z kopią wpisu w CEIDG. Na ich podstawie organ rentowy sporządza pierwszorazowe zgłoszenie płatnika składek, czyli formularz ZUS ZFA.

Zatem przedsiębiorca taki jest zwolniony z osobistego wypełnienia tego druku i złożenia go w organie rentowym.


Od 11 października 2017 r. rozpocznę prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Z tego tytułu będę podlegała obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu w ZUS. W jaki sposób powinnam dokonać zgłoszenia siebie do wymienionych ubezpieczeń w ZUS?

Obecnie zgłoszenia siebie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego przedsiębiorca nie dokonuje w ZUS tylko w organie rejestrującym (tj. urzędzie miasta, dzielnicy lub gminy).

Od 20 maja 2017 r. przedsiębiorca (w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej) będący płatnikiem składek na własne ubezpieczenia, składając wniosek o wpis do CEIDG, musi dokonać m.in.:

  • zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego,
  • zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny,
  • zmiany danych wykazanych w tych zgłoszeniach (oprócz danych, o których mowa w art. 36 ust. 14 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, tj. dotyczących tytułu do ubezpieczeń, rodzajów ubezpieczeń oraz terminów ich powstania).

Taką możliwość wprowadziła ustawa o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw(Dz. U. z 2015 r. poz. 1893).

Dane z tych dokumentów zostaną przekazane do ZUS. Za dzień dokonania zgłoszenia do ubezpieczeń uważa się dzień złożenia wniosku (CEIDG-1) o wpis do CEIDG wraz z żądaniem dokonania tych zgłoszeń.


Formularz CEIDG-1 wraz z instrukcją jego wypełniania dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale CEIDG.

Zatem od 20 maja 2017 r. przedsiębiorca będący płatnikiem składek na własne ubezpieczenia, zgłasza siebie do ubezpieczeń społecznych i/lub zdrowotnego oraz ewentualnie swoją rodzinę do ubezpieczenia zdrowotnego już w momencie zakładania własnej firmy w CEIDG. Nie musi w tym celu udawać się do ZUS. Przedmiotowego zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje dołączając do wniosku CEIDG-1 zgłoszenie na formularzu ZUS ZUA (ewentualnie tylko do ubezpieczenia zdrowotnego na formularzu ZUS ZZA). W ten sam sposób zgłasza do ubezpieczenia zdrowotnego członków swojej rodziny na formularzu ZUS ZCNA.

Przed 20 maja br. przedsiębiorca po zarejestrowaniu działalności gospodarczej w CEIDG miał obowiązek osobiście zgłosić siebie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego (lub tylko do ubezpieczenia zdrowotnego) w ZUS. Samodzielnie też dokonywał w tym organie zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego uprawnionych członków rodziny.


W tym miesiącu rozpoczęłam prowadzenie działalności gospodarczej. Dokonałam z tego tytułu stosownych zgłoszeń w CEIDG. Od przyszłego miesiąca mąż będzie pomagać mi w prowadzeniu firmy na zasadzie współpracy. Ponadto od października 2017 r. zatrudnię dwie osoby na podstawie umowy o pracę. Czy tych ubezpieczonych powinnam zgłosić do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego również w CEIDG?

NIE. Zarówno osobę współpracującą (tu: męża) przy prowadzeniu działalności gospodarczej, jak i zatrudnionych dwóch pracowników Czytelniczka zobowiązana jest zgłosić do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS. Nie dokonuje tego w CEIDG.

Omówione w poprzednim pytaniu zmiany w zakresie sposobu zgłaszania do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego nie mają jednak zastosowania m.in. do osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, wykonujących umowę zlecenia czy osób współpracujących przy prowadzeniu pozarolniczej działalności. Oznacza to, że tych ubezpieczonych przedsiębiorca (jako płatnik składek) nadal zobowiązany jest samodzielnie zgłaszać na odpowiednich formularzach do ubezpieczeń społecznych i/lub zdrowotnego w ZUS.

Sposób zgłaszania do ubezpieczeń w ZUS
Dotyczy osoby CEIDG ZUS
do 19 maja 2017 r. od 20 maja 2017 r. do 19 maja 2017 r. od 20 maja 2017 r.
prowadzącej pozarolniczą działalność NIE TAK TAK NIE
będącej uprawnionym członkiem rodziny przedsiębiorcy
współpracującej z przedsiębiorcą NIE TAK
zatrudnionej na podstawie umowy o pracę NIE TAK
wykonującej pracę na podstawie umowy zlecenia NIE TAK

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 963 ze zm.)

 Źródło:

Gazeta Podatkowa nr 75 (1429) z dnia 18.09.2017
Aneta Dąbrowska
rozliczUE_male

Rozliczenia projektów unijnych

Projekt unijny? Tylko z nami!

Zespół księgowych Biura Rachunkowego Mazovia posiada szerokie i unikalne w regionie doświadczenie w rozliczaniu projektów unijnych.
Collegium Mazovia Innowacyjna Szkoła Wyższa, której częścią jest nasze biuro od wielu lat prowadzi jednocześnie po kilka projektów unijnych różnej wielkości, od małych i krótkotrwałych, po wieloletnie, wymagające rozbudowanej księgowości.
Jeżeli myślisz o realizacji projektu, masz szansę na uzyskanie dotacji, lub już rozpocząłeś pracę w projekcie, nie obawiaj się o rachunkowość, nasi eksperci doradzą jak zorganizować rozliczenia, poprowadzą je i zamkną gdy przyjdzie na to czas.

Skontaktuj się z nami, a otrzymasz specjalną, szytą na miarę ofertę współpracy!

 

 

zlodziej

Strzeżmy się nielegalnych transakcji

Jak unikać nierzetelnych transakcji w VAT – komunikat MFW dniu 27 czerwca 2017 r.
Ministerstwo Finansów zamieściło na swojej stronie internetowej komunikat dotyczący zasad weryfikacji kontrahentów, z którymi podatnicy prowadzą transakcje oraz przestrzegający przed skutkami udziału w nielegalnych transakcjach.

Wskazano w nim m.in., iż: „(…) przepisy obligują przedsiębiorcę do kontrolowania, z kim prowadzi transakcje i to na podatniku ciąży obowiązek weryfikacji kontrahentów. Aby uniknąć odpowiedzialności należy dochować należytej staranności przy każdej czynności z kontrahentem. Przed podjęciem współpracy i realizacją transakcji należy zdobyć więcej informacji na temat takiego podmiotu. To, czy kontrahent jest podmiotem gospodarczym, najlepiej sprawdzić w rejestrach (…): CEIDG, KRS, REGON. Dodatkowo należy sprawdzić status podmiotu w VAT (…) – na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów lub bezpośrednio w urzędzie skarbowym.

Nie wystarczy jednak samo sprawdzenie, czy przedsiębiorca widnieje w rejestrze VAT, ponieważ np. często zdarza się, że mały przedsiębiorca o minimalnym kapitale zakładowym oferuje dużą ilość produktów w bardzo atrakcyjnej cenie. Takie oferty wymagają weryfikacji, np. czy dany podmiot daje rękojmię rzetelnego prowadzenia działalności. Sposób weryfikacji powinien być wówczas adekwatny do danej transakcji lub do konkretnego podmiotu. (…)”

Ministerstwo Finansów ostrzegło również, iż uczestnictwo podatnika w transakcjach niezgodnych z obowiązującymi przepisami może skutkować wykreśleniem z urzędu z rejestru jako podatnika VAT, wymierzeniem sankcji w wysokości 30% i 100%, karą pozbawienia wolności do 25 lat więzienia za podrabianie lub przerabianie faktur oraz za wystawianie fikcyjnych faktur, jak również wymierzeniem grzywny do 6 mln zł obok orzeczonej jednej z wyżej wskazanych kar pozbawienia wolności.

ródło:
Poradnik VAT nr 13 (445) z dnia 10.07.2017
zus1konto

ZUS: Jedno konto, zamiast trzech

Indywidualne rachunki składkowe dla płatników od 1 stycznia 2018 r.

Od 1 stycznia 2018 r. płatnicy składek będą przekazywać należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne na jeden rachunek. Obecnie płatnicy przekazują składki na cztery oddzielne konta bankowe. Ponadto ZUS zyska nowe uprawnienia.

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia 11 maja 2017 r. (Dz. U. 2017, poz. 1027) przewiduje kilka praktycznych zmian dotyczących pobierania przez ZUS składek na ubezpieczenia społeczne. Ustawa wejdzie w życie 13 czerwca 2017 r., a w zakresie m.in. indywidualnych rachunków składkowych dla płatników składek – 1 stycznia 2018 r.

Indywidualne rachunki składkowe dla płatników składek

Od 1 stycznia 2018 r. zostaną wprowadzone indywidualne rachunki składkowe dla płatników składek. Od tej pory płatnicy składek będą przekazywać należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne na jeden rachunek. Obecnie składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy (FP) i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) oraz Fundusz Emerytur Pomostowych (FEP) są odprowadzane na cztery oddzielne konta bankowe. Jak wskazywano w uzasadnieniu do ustawy nowelizującej, nowe rozwiązanie ma ograniczyć liczbę postępowań wyjaśniających, prowadzonych przez ZUS w związku z identyfikowaniem źle lub błędnie opisanych wpłat.

ZUS powinien także wygenerować numery indywidualnych rachunków składkowych dla zarejestrowanych już obecnie płatników składek, a także poinformować ich o tych numerach do końca 2017 r. W przypadku nieotrzymania od ZUS informacji o numerze indywidualnego rachunku składkowego do 31 grudnia 2017 r., ustawa nowelizująca nakłada na płatników składek obowiązek zwrócenia się do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS o przekazanie stosownej informacji.

Nowe uprawnienie ZUS

Nowelizacja przewiduje również rozwiązanie mające na celu zabezpieczenie praw ubezpieczonych w przypadku ustalenia przez ZUS, że nie doszło do skutecznego przejścia zakładu pracy lub jego części w trybie art. 23(1) Kodeksu pracy. Na mocy tego przepisu przejście zakładu pracy lub jego części na nowego pracodawcę następuje z mocy prawa, gdy wystąpią określone okoliczności w stanie faktycznym, takie jak przejęcie przez nowego pracodawcę zadań wykonywanych przez poprzedniego pracodawcę. Jeśli nie wystąpią określone okoliczności, to do przejścia nie dojdzie, pomimo ustaleń pomiędzy pracodawcami o przejściu zakładu pracy lub jego części. Wówczas właściwym pracodawcą i płatnikiem składek pozostanie pierwotny pracodawca. W tych okolicznościach może dojść do sytuacji, gdy składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne nie będą opłacane przez właściwy podmiot. Na koncie takiego podmiotu pojawi się wtedy nadpłata z tytułu nienależnie opłaconych składek, a na koncie właściwego płatnika składek powstanie zadłużenie w związku z nieopłacanymi składkami.

Źródło: Infor.pl

spzoo

Zmiany w zakładaniu spółek z o. o.

Od 13 lipca wchodzi w życie zmiana przepisów dotycząca zakładania przez internet spółki zoo. Do tej pory nie był wymagany bezpieczny podpis, wystarczył zwykły e-podpis.Teraz konieczne będzie posiadanie podpisu kwalifikowanego lub podpisu zaufanego ePUAP.

W Dzienniku Ustaw z 12 czerwca 2017 r., pod poz. 1133, opublikowano ustawę z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Zgodnie z art. 5nowelizacji, wejdzie ona w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia, tj. z dniem 13 lipca 2017 r.

Na mocy tej nowelizacji, wykluczona zostanie możliwość posługiwania się zwykłym e-podpisem przy zawiązywaniu i rejestrowaniu spółki z o.o. przez internet w trybie S24. W procedurze tej umowa spółki nie wymaga zachowania formy aktu notarialnego. Zamiast tego jest sporządzana w oparciu o wzorzec określony rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości. Procedura ta cieszy się dużą popularnością. Większość wnioskodawców (prawie 80%) korzysta ze zwykłego e-podpisu. Pojawiły się jednak przypadki nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych innych osób do zawiązania spółki z o.o. w trybie S24. Mimo, że są one nieliczne, to ustawodawca uznał, że ważniejsze jest bezpieczeństwo obrotu.

Gdy nowe regulacje zaczną obowiązywać, założenie spółki o.o. w trybie S24 wymagać będzie posługiwania się kwalifikowanym e-podpisem albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Jednym z tych podpisów będą musiały się posługiwać osoby podpisujące w portalu S24 umowę spółki i inne dokumenty niezbędne do założenia spółki, a także wniosek o wpis do KRS. Co istotne, w portalu S24 wszystkie dokumenty są generowane przez system na podstawie danych wskazanych przez osoby korzystające z niego. Dzięki temu bez problemu można korzystać z podpisu ePUAP. Jego uzyskanie jest bezpłatne i proste (por. wskazówki na epuap.gov.pl.

art. 4 ustawy nowelizującej wynika, że do wniosków o wpis do KRS spółki z o.o. w trybie S24, której umowa została zawarta przy wykorzystaniu wzorca umowy przed dniem wejścia w życie tej ustawy:

1) złożonych i nierozpoznanych przed dniem wejścia w życie ustawy albo

2) złożonych po wejściu w życie ustawy, ale dotyczących spółki, której umowa w chwili złożenia wniosku nie uległa rozwiązaniu zgodnie z art. 169 K.s.h.

– stosuje się przepisy art. 6943 § 31 Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1822 ze zm.) oraz art. 19 ust. 2b ustawy o KRS (Dz. U. z 2017 r. poz. 700 ze zm.) w brzmieniu dotychczasowym.

Czas pokaże, czy z chwilą wejścia w życie zaostrzonych wymogów co do e-podpisów system teleinformatyczny portalu S24 zostanie dostosowany do nowych regulacji prawnych. Jeżeli przygotowanie zmian w portalu nastąpi później, to i tak nie warto będzie korzystać ze zwykłego e-podpisu od 13 lipca 2017 r. Sąd rejestrowy, rozpoznając taki wniosek, będzie miał podstawy, aby nie wpisać do KRS spółkizałożonej z wykorzystaniem zwykłego e-podpisu. Posłużenie się zwykłym e-podpisem w świetle art. 1571 § 2 K.s.h. w brzmieniu obowiązującym od 13 lipca 2017 r. nie doprowadzi do zawarcia umowy spółki z o.o. w trybie S24.

 

źródło:
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno – Finansowych nr 19 (954) z dnia 1.07.2017
drwal

Zmiany w zasadach wycinki drzew

W dniu 17 czerwca br. wejdzie w życie ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. poz. 1074). Ustawa naprawia wadliwe przepisy w zakresie możliwości usuwania drzew i krzewów wprowadzone z początkiem roku przez tzw. Lex Szyszko. Przepisy te z dniem 1 stycznia br. zwolniły z obowiązku uzyskiwania zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Spowodowało to lawinowy wzrost usuwanych drzew, nie zawsze zgodnie z ustawowymi wymaganiami. Postanowiono więc wprowadzić konieczność zgłoszenia przez właściciela nieruchomości zamiaru usunięcia drzewa w określonych przypadkach. Projekt ustawy był kilkakrotnie modyfikowany, wprowadzono szereg poprawek zaproponowanych przez Senat.

Ostatecznie właściciel nieruchomości w ogóle nie będzie musiał uzyskiwać zezwolenia na wycięcie drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:

  • 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Nadal nie będzie też obowiązku uzyskiwania zezwolenia na wycięcie drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przy czym wprowadzony zostanie obowiązek zgłoszenia do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zamiaru usunięcia drzewa, jeżeli obwód pnia drzewa mierzonego na wysokości 5 cm przekroczy:

  • 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.

W tych sytuacjach usunięcie drzewa będzie możliwe dopiero, jeżeli organ nie wyrazi w tej kwestii sprzeciwu (w ciągu 21 dni będą przeprowadzane oględziny drzewa). Organ będzie mógł sprzeciwić się wycince drzewa m.in. na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.

Wprowadzono również regulację mającą zapobiec wycince drzew na cele związane z działalnością gospodarczą. Otóż jeżeli w terminie 5 lat od dokonania przez organ oględzin (przy zgłoszeniu wycinki) właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ nałoży na właściciela nieruchomości obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej

superksiegowa

Szczęśliwego Dnia Księgowego!

Już 9 czerwca obchodzimy Dzień Księgowego!

Biuro Rachunkowe Mazovia życzy wszystkim SUPER KSIĘGOWYM radości z wykonywanej pracy, samych plusów i udanych rachunków oraz wszystkiego o czym tylko marzą!

Zespół
SUPER KSIĘGOWYCH
BR MAZOVIA 🙂