konsbiz

Konstytucja Biznesu już uchwalona

Sejm na posiedzeniu w dniu 6 marca 2018 r. uchwalił ostateczne brzmienie Konstytucji Biznesu. W jej skład wchodzą ustawy:

  • Prawo przedsiębiorców,
  • o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców,
  • o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy,
  • o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej.

Konstytucja Biznesu reguluje relacje biznesu z państwem, np.: co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone, domniemanie uczciwości przedsiębiorcy.

Dla nowych firm przewidziano „pas startowy”, na który składają się dwa rozwiązania, tj. działalność nierejestrowa i ulga na start. Posłowie przyjęli zaproponowaną przez Senat poprawkę, zgodnie z którą urząd ma wzywać przedsiębiorcę do usunięcia braków przy interpretacji. Przedsiębiorca będzie miał szansę naprawienia niekompletnego wniosku w tym samym postępowaniu.

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców ma zapewnić lepszą ochronę interesów mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, poprawę środowiska prawnego, w którym funkcjonują, oraz partnerskie relacje między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej.

Natomiast ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy umożliwi udostępnianie w CEIDG rejestru pełnomocnictw i prokury, wprowadzi zasady automatycznego wznowienia wykonywania działalności po upływie okresu zawieszenia oraz ustanowi możliwość zawieszenia działalności na czas nieoznaczony.

W ustawie o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP Sejm przyjął poprawkę Senatu umożliwiającą wykonywanie działalności gospodarczej przez członków rodzin osób zagranicznych przebywających na terytorium Polski, na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy, tj. na takiej samej zasadzie, jak te osoby.

Konstytucja Biznesu, zgodnie z zaproponowaną przez Senat zmianą, wejdzie w życie (z pewnymi wyjątkami) po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Źródło: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno – Finansowych nr 9 (980) z dnia 20.03.2018

 

rodzina

Dwie godziny dla rodziny – dołącz do nas !

Biuro Rachunkowe Mazovia z radością dołączyło do VII edycji akcji społecznej Dwie Godziny dla Rodziny. Przypominamy o tej wspaniałej akcji i zachęcamy do uczestniczenia w niej! W tym roku motyw przewodni brzmi: GRY I ZABAWY POKOLENIOWE.

Nasze biuro jest jedną z wielu firm widzących wartość i doświadczających korzyści z wspierania swoich pracowników w podnoszeniu jakości swojego życia zarówno zawodowego jak i prywatnego.

Prowadzone na świecie badania i trendy na rynku pracy pokazują, że w zrównoważonym środowisku pracy, gdzie ludzie mają czas na swój rozwój osobisty, na życie rodzinne i realizowanie swoich pasji następuje wzrost produktywności.

Na nowej stronie akcji www.2godzinydlarodziny.pl możecie zarejestrować swoją Firmę, pobrać materiały graficzne, propozycję komunikacji z pracownikami, a także skorzystać z filmów, inspiracji i śledzić przebieg akcji na bieżąco.

W tym roku organizatorzy przygotowali również pokoleniową grę rodzinną ASK ME. Nie ma w niej punktów, zwycięzców i przegranych, to gra, która uczy ciekawości i komunikacji, tworzy atmosferę współpracy i radości.

Źródło i więcej informacji: www.humanites.pl

krs

Nowe zasady przekazywania sprawozdań finansowych do KRS

Z dniem 15 marca 2018 r. weszły w życie przepisy dotyczące nowych zasad składania dokumentów finansowych do KRS. Ich złożenie ma następować teraz wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego udostępnionego do tego celu przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe zasady rozciągać się będą także na oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Składają je spółki jawne osób fizycznych i partnerskie, o ile zgodnie z przepisami nie mają obowiązku prowadzenia pełnej księgowości i nie czynią tego dobrowolnie. Z chwilą złożenia dokumentów finansowych do KRS dla danego podmiotu będzie tworzone repozytorium dokumentów finansowych.

Co ważne, do 30 września 2018 r. ich przekazywanie do KRS będzie mogło następować w uproszczony sposób. Do zgłoszenia (wniosku) można będzie dołączyć kopie dokumentów finansowych podpisane kwalifikowanym e-podpisem albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP przez co najmniej jedną osobę fizyczną, której numer PESEL jest ujawniony w KRS, wpisaną jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, wspólnik uprawniony do reprezentowania spółki osobowej, syndyk albo likwidator.

Ministerstwo Sprawiedliwości w piśmie z dnia 28 lutego 2018 r. (stanowiącym odpowiedź na pytania naszego Wydawnictwa) wyjaśniło, że system teleinformatyczny będzie przyjmował elektroniczne kopie dokumentów finansowych sporządzonych i podpisanych (źródłowo) w postaci papierowej (skany). Skany stanowić będą załączniki do zgłoszenia (wniosku) składanego w nowym trybie (tj. zgodnie z art. 19e ust. 1 albo ust. 7 ustawy o KRS).

Złożenie dokumentów finansowych do KRS w trybie zgłoszenia (tj. zgodnie z art. 19e ust. 1 ustawy o KRS) będzie bezpłatne. Bez opłat, tak jak dotychczas, będzie przebiegało w nowym trybie składanie oświadczenia o braku obowiązków sprawozdawczych.

W przypadku niemożności skorzystania z drogi zgłoszenia dokumentów finansowych w nowym trybie (np. brak PESEL) dokumenty sprawozdawcze będą mogły zostać złożone wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego w drodze wniosku (art. 19e ust. 7 ustawy o KRS), który na zasadach ogólnych zostanie rozpoznany przez sąd rejestrowy (orzecznika). W tym przypadku będą pobierane opłaty na zasadach dotychczasowych.

Ministerstwo podkreśliło też, że podmioty niewpisane do rejestru przedsiębiorców, oprócz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, nie podlegają obowiązkowi składania do sądu rejestrowego sprawozdań finansowych i dokonywanie przez nie zgłoszenia (składanie wniosku) dotyczącego złożenia dokumentów finansowych w nowym trybie nie będzie możliwe.

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej

wielk2018

Wesołych Świąt Wielkanocnych!

Z okazji Świąt Wielkanocnych chcielibyśmy naszym Klientom, Partnerom i Wszystkim Państwu złożyć szczere życzenia pokoju, wiary i miłości. By nadchodzący czas był przepełniony spotkaniami z rodziną i odpoczynkiem, który doda sił i zmotywuje do podejmowania kolejnych wyzwań, a nadchodząca wiosna wypełni słońcem Państwa życie osobiste i zawodowe. 

Zespół Biura Rachunkowego Mazovia

 

konstytucja-dla-biznesu

Konstytucja Biznesu – Już od kwietnia!

Konstytucja Biznesu – nowe przepisy ułatwiające prowadzenie firmy

Konstytucja Biznesu jest to pakiet ustaw, których celem jest zreformowanie i uproszczenie przepisów dotyczących prowadzenia działalności. Zmiany, które wprowadzi Konstytucja biznesu dotyczą takich obszarów, jak m.in.:

  • relacje przedsiębiorcy z urzędami i załatwianie spraw urzędowych,
  • zakładanie firmy,
  • zawieszenie działalności,
  • zasady tworzenia prawa gospodarczego,
  • obowiązki związane z prowadzeniem działalności.

Najważniejszą ustawą w ramach Konstytucji Biznesu będzie Prawo przedsiębiorców, które określi najważniejsze prawa przedsiębiorcy i zasady prowadzenia działalności gospodarczej.

Konstytucja Biznesu – jakie korzyści dla przedsiębiorców

1. W relacjach przedsiębiorca-urzędnik

  • Wprowadzenie zasady co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone

Przedsiębiorca może prowadzić biznes w sposób wolny, jeśli nie łamie wskazanych wyraźnie w prawie zakazów lub ograniczeń.

  • Domniemanie uczciwości przedsiębiorcy

Przedsiębiorca nie musi udowadniać swojej uczciwości, wątpliwości co do okoliczności konkretnej sprawy będą rozstrzygane na korzyść przedsiębiorcy.

  • Przyjazna interpretacja przepisów

Niejasne przepisy będą rozstrzygane na korzyść przedsiębiorców.

  • Zasada proporcjonalności

Urząd nie może nakładać na przedsiębiorcę nieuzasadnionych obciążeń, np. nie będzie mógł żądać dokumentów, którymi już dysponuje.

  • Powołanie Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

Rzecznik będzie mógł np. wnioskować do ministrów o wydanie objaśnień najbardziej skomplikowanych przepisów i interweniować w sprawie łamania prawa przedsiębiorców.

2. Przy zakładaniu firmy – pakiet startowy

W ramach Konstytucji Biznesu przygotowano pakiet ułatwień dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność.

 

  • Wprowadzenie tzw. działalności nierejestrowej

Będzie ona dotyczyć m.in. drobnej działalności zarobkowej osób fizycznych, np. dorywczego handlu lub okazjonalnych usług. Jeśli przychody z tej działalności nie przekroczą w żadnym miesiącu 50 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia, działalność ta nie będzie uznawana za działalność gospodarczą i nie będzie trzeba jej rejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Dochody z takiej działalności będą opodatkowane na zasadach ogólnych. Będzie możliwa dla osób, które wykonują działalność osobiście (nie w spółce) oraz przez ostatnie 5 lat nie prowadziły firmy. Działalność taka nie może być objęta wymogiem uzyskania koncesji, pozwolenia czy licencji.

 

  • Wprowadzenie nowej ulgi w składkach ZUS dla nowych firm

Początkujący przedsiębiorcy będą zwolnieni ze składek na ubezpieczenia społeczne przez pierwsze 6 miesięcy działalności. Przedsiębiorca będzie musiał zgłosić się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych w terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności, a nie w ciągu 7 dni – jak to jest obecnie. Potem będzie mógł skorzystać przez 2 lata z tzw. małego ZUS-u. Nie dotyczy to składek na ubezpieczenie zdrowotne, które będzie obowiązkowe również dla przedsiębiorców korzystających z ulgi. Składkę zdrowotną można odliczyć od podatku (nie od dochodu). Dowiedz się więcej o rozliczaniu składki zdrowotnej w podatkach.

3. Przy zawieszaniu działalności

  • Możliwość zawieszenia działalności w przypadku zatrudniania pracownika na urlopie macierzyńskim czy wychowawczym

Obecnie nie można zawiesić działalności jeśli zatrudnia się pracowników. Dzięki zmianom zaproponowanym w Konstytucji Biznesu będzie można zawiesić działanie firmy (zarejestrowanej w CEIDG) na dowolny czas określony (obecnie jedynie na 24 miesiące) lub na czas nieokreślony. Po upływie terminu zawieszenia, wznowienie działalności gospodarczej nastąpi automatycznie. Jeśli przedsiębiorca zapomni złożyć wniosek o wznowienie, nie zostanie on wykreślony z rejestru (jak obecnie).

4. W kontaktach z urzędami

  • Nowy portal internetowy dla przedsiębiorców

Portal będzie rozwinięciem www.biznes.gov.pl. Wyjaśni, w jaki sposób zrealizować poszczególne sprawy urzędowe, a także umożliwi np. uiszczanie opłat urzędowych, czy uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami albo składkami. Portal przypomni przedsiębiorcom (przez sms lub e-mail) o zbliżających się terminach urzędowych oraz poinformuje o najważniejszych zmianach w prawie.

  • Możliwość załatwiania niektórych prostych spraw urzędowych przez telefon, e-mail lub za pomocą innych środków komunikacji

Urząd będzie mógł w ten sposób szybko poinformować np. o konieczności dostarczenia załączników albo o gotowych do odbioru dokumentach.

  • Stopniowa likwidacja REGON

Podstawowym numerem identyfikującym przedsiębiorcę będzie NIP.

5. Przy korzystaniu z pełnomocników

  • Możliwość ustanawiania prokurentów przez przedsiębiorców – osoby fizyczne

Opublikowanie informacji o pełnomocniku lub prokurencie w CEIDG będzie równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa lub udzieleniem prokury na piśmie.

6. Przy działalności reglamentowanej

  • Uporządkowanie katalogu form reglamentacji działalności gospodarczej

Pozostaną trzy zasadnicze formy: koncesje, zezwolenia i rejestry działalności regulowanej. Zniesione zostaną zgody i licencje jako odrębne formy reglamentacji. Ponadto zostanie wprowadzona zasada, że zezwolenia nie mogą mieć charakteru uznaniowego i powinny być zawsze udzielone, jeśli przedsiębiorca spełnia warunki przewidziane prawem.

7. Przy tworzeniu przepisów dla przedsiębiorców

  • Stworzenie katalogu podstawowych reguł, którymi należy kierować się przy tworzeniu prawa gospodarczego

Jest to m.in. zasada proporcjonalności obciążeń dla przedsiębiorców z sektora MŚP, zgodnie z którą, jeśli stwierdzi się, że projekt nowego prawa wywiera wpływ na przedsiębiorców z tego sektora, to dąży się do ograniczenia wobec nich obowiązków administracyjnych. Wprowadzone zostaną również m.in. zasady dążenia do unikania nad-implementacji prawa UE oraz ograniczenia obowiązków informacyjnych.

  • Ministrowie i organy centralne będą wydawać objaśnienie prawne

Napisane prostym językiem „poradniki” wyjaśnią, jak stosować najtrudniejsze przepisy. Zastosowanie się do nich będzie chroniło przedsiębiorcę, np. w razie kontroli. Do wydania objaśnień przez ministrów i organy centralne będzie mógł zobowiązać Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.

8. Przy prowadzeniu działalności przez cudzoziemców

  • Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących zasad udziału przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym w Polsce

Do tej pory regulacje te były rozrzucone w trzech różnych ustawach i niespójne. Dzięki Konstytucji Biznesu, przepisy znajdą się w jednym dokumencie.

Kiedy Konstytucja Biznesu zacznie obowiązywać?

Większość przepisów wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, prawdopodobnie w kwietniu 2018 r.

Źródło: Biznes.gov.pl

mozg

Cechy „Księgowej Idealnej”

Gdyby sztab psychologów mógł stworzyć idealną księgową. Jaka by ona była?
Wykształcenie i doświadczenie to oczywiste kompetencje, których szukamy wybierając księgową. Jednak pozostaje sfera kompetencji osobistych. Nie każdy ma predyspozycje to tak skrupulatnej i odpowiedzialnej pracy. Może warto przyjrzeć się bliżej cechom pożądanym u pracowników księgowości.

  1. Ambicja, chęć uczenia się – dobry księgowy powinien być ambitny. Będzie poszerzał swoją wiedzę i kompetencje, bo świat podatków i rachunkowości zmienia się nieustannie. Zaangażowanie w pracę i chęć wykonywania jej najlepiej jak to możliwe na pewno zapewni zaufanie klientów, czy pracodawców.
  2. Otwartość umysłu, perspektywa –  wielostronne spojrzenie na rzeczywistość i gotowość do jej badania mogą dać księgowemu możliwość tworzenia najskuteczniejszych rozwiązań.
  3. Autentyczność – otwarte i uczciwe prezentowanie siebie i swojej pracy buduje zaufanie, które jest kluczowe w pracy z księgowym.
  4. Dzielność – w tym wypadku, to nieuciekanie od spraw budzących lęk, trudnych lub stanowiących wyzwanie. Często nie zdajemy sobie sprawy, jak ważne decyzje muszą podejmować lub choćby proponować księgowi.
  5. Wytrwałość – umiejętność doprowadzenie rozpoczętych spraw do końca. Tu nie ma miejsca na niedotrzymanie terminu, na poślizgi, nawet jeśli są święta, choroby, czy zmęczenie. Cecha ta w dzisiejszych czasach jest coraz rzadsza do zauważenia, tym bardziej warta pełnego docenienia.
  6. Bezstronność – w rachunkowości musisz być sędzią bezstronnym. Nawet jeśli jest ci to nie na rękę. Nawet jeśli chciałoby się inaczej.
  7. Zdolność do współpracy połączona ze zdolnościami przywódczymi – współpracownicy lub klienci nie zawsze są zadowoleni z proponowanych rozwiązań lub obowiązków, o których dowiadują się od księgowego. Umiejętność traktowania ich obaw jako ważnych z jednoczesną stanowczością w egzekwowaniu tych konieczności, wymaga sił interpersonalnych i świadomości społecznej.
  8. Rozwaga i samokontrola – unikanie pokus i łatwych rozwiązań ważne jest w wielu dziedzinach życia. Tu na pewno powinny być podstawą działania.
  9. Odporność na stres – tu chyba nie trzeba niczego dodawać…
  10. Humor i pogoda ducha – by nie dać się wciągnąć w system cyfr, kont i labiryntów rachunkowości 🙂

Można wyliczać jeszcze długo. Warto się pochylić, przyjrzeć i docenić jak ważnym elementem każdej firmy jest księgowość i jak wiele na codzień oczekujemy od jej pracowników. Wszystkie ich zadania wymagają wymienionych wyżej cech. Czy Twój księgowy również je posiada?

P.S. W Biurze Rachunkowym Mazovia mamy same księgowe o pełnym wachlarzu powyższych zalet 🙂 Zapraszamy do współpracy

Tekst: Agnieszka Pietrzak

noga

Obniżenie składek wypadkowych

Niższa wysokość składki wypadkowej od 1 kwietnia 2018 r.

W nowym roku składkowym dotyczącym ubezpieczenia wypadkowego tzw. mali płatnicy będą opłacać niższą składkę wypadkową. Takie zmiany przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków, dostępnego na stronie internetowej resortu pracy (www.mpips.gov.pl). Projekto­wane rozporządzenie określa nowe kategorie ryzyka i odpowiadające im stopy procentowe składki na ubezpieczenie wypadkowe. Wynika z niego, iż w nowym roku składkowym, tj. w okresie od 1 kwietnia 2018 r. do 31 marca 2019 r. najwyższa stopa procentowa składki na to ubezpieczenie od nowego roku składkowego wyniesie 3,33% (dotychczas 3,60%). Natomiast najniższa stopa procentowa składki wypadkowej wynosić będzie 0,67% (obecnie 0,40%).

Zgodnie z przewidywanymi zmianami tę samą kategorię ryzyka i tę samą stopę procentową składki wypadkowej, w stosunku do obecnych, zachowają 32 grupy działalności. Wzrost kategorii ryzyka i w rezultacie wzrost stopy procentowej składki dotyczy 4 grup, z kolei w przypadku 28 grup efektem zmiany kategorii ryzyka jest obniżenie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe.

Stopa procentowa składki wypadkowej dla płatnika zgłaszającego do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych oraz dla płatników składek niepodlegających wpisowi do rejestru REGON wynosi 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności. Oznacza to, że w okresie od 1 kwietnia 2018 r. do 31 marca 2019 r. dla tych płatników składek będzie ona niższa i wyniesie 1,67% (obecnie wynosi 1,8%).

Z kolei płatnicy składek, którzy nie przekazywali do ZUS informacji ZUS IWA za 3 kolejne, ostatnie lata kalendarzowe, tj. za 2015 r., 2016 r. i 2017 r. (z uwagi na brak obowiązku jej składania), a zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych, składkę na ubezpieczenie wypadkowe ustalają w wysokości stopy procentowej właściwej dla grupy działalności, do której należą.

Przypomnieć należy, że składkę na ubezpieczenie wypadkowe ustaloną w nowej wysokości płatnicy rozliczą po raz pierwszy w dokumentach sporządzonych do ZUS za kwiecień 2018 r., a opłacą w maju 2018 r.

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej

amortyz

Zmiany w amortyzacji od 2018r.

Co można zmienić w amortyzacji od początku 2018 r.?
Od początku roku podatkowego podatnicy mają prawo wprowadzenia zmian w amortyzacji środków trwałych w zakresie obniżenia bądź podwyższenia stawek amortyzacyjnych, a także zmiany częstotliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Obniżenie stawki amortyzacyjnej a następnie jej podwyższenie

Podstawowy sposób amortyzacji środków trwałych polega na stosowaniu metody liniowej z wykorzystaniem stawek z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych określonych w załączniku nr 1 do ustaw o podatku dochodowym. Od 1 stycznia 2018 r., w celu dostosowania przedmiotowego Wykazu do zmian wynikających z wchodzącej w życie (dla celów podatkowych i bilansowych) KŚT 2016, Wykaz ten został znowelizowany.

Określone w Wykazie stawki mogą być jednak przez podatników, podczas amortyzacji środka trwałego, zmieniane. Zmiany te mogą polegać na ich obniżaniu oraz ponownym podwyższaniu do poziomu generalnie nieprzekraczającego stawek z Wykazu.

Jak wynika z art. 16i ust. 5 ustawy o PDOP (odpowiednio art. 22i ust. 5 ustawy o PDOF), podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Należy wskazać, że prawo do obniżenia stawki amortyzacyjnej jest realizowane wyłącznie w oparciu o decyzję podatnika. Nie jest przy tym wymagane spełnienie żadnych warunków ani uzasadnienie podjęcia takiej decyzji.

Tak więc można stwierdzić, że decyzja o obniżeniu stawki amortyzacyjnej jest w pełni autonomicznym wyborem podatnika. Może ona dotyczyć wszystkich środków trwałych, wybranej grupy czy poszczególnych obiektów.

Całkowita dowolność została pozostawiona podatnikowi również w odniesieniu do wysokości wprowadzanej obniżki. Organy podatkowe dopuszczają obniżenie stawki amortyzacyjnej nawet do poziomu odpowiadającego 0% stawce amortyzacyjnej (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 6 grudnia 2016 r., nr 2461-IBPB-1-1.4510.323.2016.1.AT).

Tak obniżoną stawkę amortyzacyjną podatnik może w późniejszym okresie przywrócić do stawki pierwotnej. Powrotne podwyższenie stawki (uprzednio obniżonej) może nastąpić od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Stawka amortyzacyjna stosowana po takim podwyższeniu, co do zasady, nie powinna przekraczać stawki z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych.

Podwyższenie stawki amortyzacyjnej maszyn i urządzeń poddanych szybkiemu postępowi technicznemu

W myśl art. 16i ust. 4 ustawy o PDOP oraz odpowiednio art. 22i ust. 4 ustawy o PDOF, podatnicy mogą dokonać podwyższenia stawek wynikających z Wykazu w odniesieniu do maszyn i urządzeń zaliczonych do grupy 4-6 i 8 KŚT, poddanych szybkiemu postępowi technicznemu – przy zastosowaniu współczynników nie wyższych niż 2,0 (dla poszczególnych środków trwałych należy stosować jeden wybrany współczynnik, przez który mnoży się stawkę amortyzacyjną właściwą dla danego środka trwałego, przyjętą z Wykazu).

Możliwość taka dotyczy środków trwałych, w których zastosowane są układy mikroprocesorowe lub systemy komputerowe, spełniające założone funkcje dzięki wykorzystaniu w nich najnowszych zdobyczy techniki, a także pozostałą aparaturę naukowo-badawczą i doświadczalno-produkcyjną.

W takim przypadku podwyższenia stawek dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym środki trwałe zostały wprowadzone do ewidencji, albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Również rezygnacji ze stosowania podwyższonych stawek można dokonać od początku kolejnego roku podatkowego.

Inne podwyższenia i obniżenia stawek dokonywane w związku z wystąpieniem przesłanek uzasadniających takie zmiany

Podatnicy mogą również podwyższać stawki amortyzacyjne dla budynków i budowli używanych w warunkach pogorszonych i złych oraz dla maszyn, urządzeń i środków transportu używanych bardziej intensywnie w stosunku do warunków przeciętnych albo wymagających szczególnej sprawności technicznej. Jednak w tych przypadkach stawki amortyzacyjne podlegają podwyższeniu lub obniżeniu od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające te zmiany. Również w takim przypadku może to być pierwszy miesiąc nowego roku podatkowego.

Zmiana częstotliwości dokonywania odpisów amortyzacyjnych

Z początkiem nowego roku podatkowego podatnicy mogą zmienić częstotliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Dzięki takim zmianom, wynikającym wyłącznie z decyzji podatnika, w jednym roku podatkowym możliwe jest naliczanie odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej danego środka trwałego co miesiąc, a w innym roku podatkowym np. co kwartał lub jednorazowo na koniec roku. Takie prawo wyboru, nieograniczone żadnymi dodatkowymi warunkami, wynika z art. 16h ust. 4ustawy o PDOP oraz odpowiednio z art. 22h ust. 4 ustawy o PDOF.

Weryfikacja i zmiana stawek amortyzacyjnych stosowanych dla celów bilansowych

Nieco inne zasady obowiązują dla celów amortyzacji bilansowej. I tak, w myśl art. 32 ust. 3 ustawy o rachunkowości, poprawność stosowanych okresów i stawek amortyzacji środków trwałych powinna być przez jednostkę okresowo weryfikowana, powodując odpowiednią korektę dokonywanych w następnych latach obrotowych odpisów amortyzacyjnych.

Taką okresową weryfikację przeprowadza się najczęściej na koniec roku obrotowego przy okazji prac bilansowych. Jeżeli w jej wyniku jednostka uzna np., że amortyzacja środka trwałego zbliża się do końca, a jego stan techniczny wskazuje na możliwość jego wieloletniej eksploatacji, to zasadnym jest taka zmiana (obniżenie stawki amortyzacyjnej), aby przybliżyć okres ekonomicznej użyteczności do okresu amortyzacji. Jak jednoznacznie wskazano w ww. przepisie, zmiany wysokości stawki amortyzacyjnej w każdym przypadku (obniżenie czy podwyższenie) dokonuje się od początku następnego roku obrotowego.

 Źródło: Gofin.pl
winter

Zima :)

Zimowego, śnieżnego, spokojnego, rodzinnego weekendu bez cyferek, komputerów i kalkulatorów, życzy wszystkim zespół Biura Rachunkowego MAZOVIA 🙂