siłownia

Po siłowni dla mózgu, siłownia dla Ciała :)

Wydatki na urządzenie i utrzymanie siłowni przeznaczonej dla pracowników są kosztem podatkowym

Spółka, w ramach propagowania zdrowego stylu życia, w tym obniżenia poziomu stresu, udostępniła pracownikom w siedzibie spółki siłownię wraz z wyposażeniem (urządzeniami do ćwiczeń).

Pracownicy mogą korzystać z siłowni w każdej chwili, zwłaszcza w przypadkach spadku wydajności w pracy wywołanego stresem.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 kwietnia 2017 r., nr 0114-KDIP3-1.4011.15.2017.1.IF uznał, że ćwiczenia na siłowni poprawiają kondycję fizyczną, a także korzystnie oddziałują na sferę psychiczną. Przekłada się to na jakość pracy oraz wzrost wydajności pracowników i w rezultacie na przychody spółki.

W związku z tym wydatki na urządzenie i wyposażenie siłowni oraz na jej bieżące utrzymanie, w tym czynsz najmu, koszty mediów, koszt opiekuna/trenera dla pracowników, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Źródło: Redakcja Przeglądu Podatku Dochodowego

zfśs

Przypominamy: I rata odpisu na ZFŚS do 31 maja!

Do 31 maja 2017 r. pracodawcy są obowiązani przekazać I ratę odpisu na ZFŚS.

Utworzenie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nakłada na pracodawców pewne ustawowe obowiązki, do których należy m.in. gospodarowanie środkami tego Funduszu. Środki te znajdują się na rachunku bankowym ZFŚS. Terminy przekazywania ich na konto bankowe wynikają z ustawy o ZFŚS. Przy czym na koniec roku kalendarzowego dokonywana jest weryfikacja odpisów na Funduszu na podstawie faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych w zakładzie.

Pierwszy termin przekazania odpisów na wyodrębniony rachunek bankowy Funduszu przypada do 31 maja danego roku. W tym terminie pracodawcy są zobowiązani przelać kwotę odpowiadającą co najmniej 75% równowartości odpisu podstawowego naliczonego na pracowników zatrudnionych w normalnych warunkach, młodocianych oraz pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze (art. 6 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Natomiast w drugim terminie, przypadającym do 30 września danego roku, pracodawca ma obowiązek przekazać kwotę wynikającą z różnicy pomiędzy równowartością dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych na dany rok kalendarzowy a kwotą faktycznie przekazaną do 31 maja danego roku. Pracodawca może przekazać środki finansowe na konto Funduszu także w terminach wcześniejszych.

Należy dodać, że w 2017 r. kwoty odpisów na Fundusz po wielu latach zamrożenia zostały zwiększone. W tym roku wysokość odpisu podstawowego na jednego zatrudnionego w normalnych warunkach wynosi 1.185,66 zł. Natomiast wysokość odpisu podstawowego w 2017 r. na jednego pracownika wykonującego prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze – w rozumieniu przepisów o emeryturach pomostowych – wynosi 1.580,89 zł. Wyższe też są odpisy na pracowników młodocianych.

Źródło: Gofin.pl

e-usługi

e-usługi – wygodne wykonywanie czynności administracyjnych

Najbardziej znaną platformą usług administracji elektronicznej jest platforma ePUAP. Jednocześnie rozwijają się inne platformy powiązane z ePUAP, umożliwiające dokonywanie wielu różnych czynności administracyjnych drogą elektroniczną. Do większości z nich nie potrzeba kwalifikowanego podpisu elektronicznego, konieczne jest natomiast wcześniejsze założenie profilu zaufanego (eGO).

Wciąż trwają prace nad tym, by CEIDG rzeczywiście spełniała rolę jednego okienka, umożliwiającego rejestrację firmy w jednym miejscu (również przez internet).

www.ceidg.gov.pl (firma.gov.pl)

Wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (druk CEIDG-1) można wypełnić on-line, podpisać profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym i wysłać do ewidencji.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS

Do elektronicznych kontaktów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych służy Platforma PUE. Z jej usług mogą korzystać:

  • osoby ubezpieczone (pracownicy, zleceniobiorcy),
  • płatnicy składek (pracodawcy, osoby, które prowadzą działalność pozarolniczą),
  • lekarze,
  • inni świadczeniobiorcy (np. emeryci i renciści).

Na PUE można załatwić wiele spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi i ubezpieczeniem zdrowotnym, w tym:

  • złożyć wybrane wnioski do ZUS i otrzymać na nie odpowiedź,
  • umówić się na wizytę w dowolnej placówce ZUS,
  • sprawdzić, czy pracodawca zgłosił pracownika do ubezpieczeń,
  • sprawdzić składki, które ZUS przekazuje do ofe (np. kwotę składki),
  • obliczyć prognozowaną wysokość emerytury,
  • sprawdzić swoje zwolnienia lekarskie,
  • sprawdzić dane osób, które zgłasza się do ubezpieczeń oraz zobaczyć zestawienia deklaracji i wpłat,
  • stworzyć i złożyć dokumenty rozliczeniowe – jeśli jest się pracodawcą, który zgłasza do ubezpieczeń do 100 osób,
  • zgłosić i wyrejestrować ubezpieczonych – jeśli jest się pracodawcą, który zgłasza do ubezpieczeń do 100 osób,
  • złożyć wniosek i otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek,
  • wystawiać niektóre zaświadczenia i przeglądać wystawione przez ciebie zwolnienia lekarskie – usługa dla lekarzy.

Aby skorzystać z PUE, należy założyć konto na tej platformie. Natomiast by podpisywać dokumenty do ZUS i odbierać odpowiedzi, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Portal dla kierowców i nie tylko

SI CEPiK to System Informatyczny Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, zawierający informacje o pojazdach zarejestrowanych w Polsce i kierowcach posiadających polskie prawo jazdy. System ten prowadzony jest przez Ministra Cyfryzacji. CEPiK obejmuje dwie ewidencje: centralną ewidencję pojazdów (CEP) oraz centralną ewidencję kierowców (CEK).

W centralnej ewidencji pojazdów gromadzone są dane o pojazdach zarejestrowanych w Polsce, takie jak:

  • dane pojazdu (marka, model),
  • dane techniczne (pojemność i moc silnika, liczba miejsc),
  • informacje o dokumentach pojazdu,
  • dane o obecnym i poprzednich właścicielach i posiadaczach pojazdu,
  • informacje o takich zdarzeniach, jak: kradzież, odnalezienie, wyrejestrowanie czy zbycie pojazdu,
  • informacje o obowiązkowym ubezpieczeniu OC,
  • informacje o badaniu technicznym i odnotowanym podczas badania stanie licznika.

W centralnej ewidencji kierowców można znaleźć informacje o osobach:

  • które posiadają uprawnienia do kierowania pojazdami silnikowymi,
  • którym cofnięto uprawnienia,
  • nieposiadających uprawnień, które mają zakaz prowadzenia pojazdów.

Dane gromadzone w CEPiK mogą być udostępniane obywatelom, przedsiębiorcom lub uprawnionym instytucjom. Aby uzyskać podstawowe dane o pojeździe, można skorzystać z bezpłatnych usług, takich jak Historia Pojazdu i Bezpieczny Autobus. W przypadku gdy potrzeba bardziej szczegółowych informacji dotyczących konkretnego pojazdu lub konkretnego kierowcy, można złożyć wniosek o udostępnienie danych. Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym każdy może uzyskać dane z centralnej ewidencji pojazdów (CEP) oraz centralnej ewidencji kierowców (CEK). W tym celu należy złożyć wniosek i podpisać profilem zaufanym lub podpisem elektronicznym oraz opłacić do CEK lub CEP. Jeżeli kierowca chce uzyskać dane na swój temat, nie musi wniosku uzasadniać, nie trzeba też wnosić opłaty.

Z kolei Bezpieczny Autobus to bezpłatna usługa, która pozwala na wstępne sprawdzenie autobusu, który zawozi dzieci do szkoły lub na wycieczkę.

Będzie nowy CEPiK 2.0.

Niestety, użytkownicy CEPiK-u skarżą się, że nie działa on sprawnie, a wdrożenie nowego systemu wciąż się przeciąga. Obecnie trwają prace nad uruchomieniem nowego systemu informatycznego CEPiK 2.0. (całościowo ma zostać uruchomiony w czerwcu 2018 r.). W dniu 24 kwietnia br. uruchomiono nową e-usługę „Sprawdź swoje punkty karne”. Nowy system oferuje możliwość sprawdzenia on-line liczby punktów karnych. Wprowadzona ma zostać również usługa umożliwiająca sprawdzanie informacji o własnym pojeździe, a także sprawdzenie szkoły jazdy.

Jak twierdzi Ministerstwo Cyfryzacji: „Dostęp on-line dla kierowców do własnych danych i informacji – umożliwi im bieżące monitorowanie informacji na temat zastosowanych wobec nich kar i ograniczeń, wynikających z wykroczeń i przestępstw przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego, np. kierowca będzie mógł sprawdzić liczbę własnych punktów karnych. Rozwiązanie to zmniejszy ryzyko utraty prawa jazdy z powodu niewiedzy o liczbie punktów karnych. Usługa »Sprawdź szkołę jazdy« – pozwoli na ocenę jakości kształcenia szkół jazdy przez przyszłych kursantów na podstawie udostępnionych danych statystycznych. Jednocześnie zwiększy to konkurencję między szkołami i może przyczynić się do wzrostu jakości świadczonych usług. Z kolei usługa »Mój pojazd« – pozwoli właścicielom na dostęp on-line do danych i informacji o własnym pojeździe”.

Portal obywatel.gov.pl

„Chcesz załatwić coś w urzędzie, ale nie masz kiedy? Wiele spraw publicznych możesz załatwić bez wychodzenia z domu, o każdej porze dnia. Sprawdź, jakie usługi możesz zrealizować przez internet”. Tak reklamuje swój portal Ministerstwo Cyfryzacji. Na głównej stronie portalu znajduje się lista usług dostępnych za pośrednictwem portalu obywatel.gov.pl. Obecnie dostępnych jest 176 usług, z czego 35, które można całkowicie przeprowadzić on-line (patrz ramka: Co można załatwić…).

Co można załatwić przez obywatel.gov.pl?

wyznaczyć pełnomocnika do podpisywania elektronicznej deklaracji podatkowej

Usługa dla składających deklarację podatkową przez internet i chcących wyznaczyć pełnomocnika do jej podpisywania. Do jej przeprowadzenia potrzebny jest profil zaufany.

uzyskać wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków

Dla potrzebujących uzyskać dokument o nieruchomości, by np. zrobić wpis w księdze wieczystej.

zgłosić utratę albo uszkodzenie dowodu osobistego

Gdy dowód osobisty zostanie skradziony lub zgubiony. Fakt ten trzeba jak najszybciej zgłosić w urzędzie gminy, można tego dokonać również przez internet. Po zgłoszeniu urzędnik unieważnia dowód.

uzyskać EKUZ

Dla planujących wakacje, pracę lub naukę za granicą. Dzięki Europejskiej Karcie Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) można korzystać ze świadczeń zdrowotnych w krajach Unii Europejskiej (UE) i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA).

uzyskać podatkową interpretację indywidualną

Umożliwia złożenie wniosku do Krajowej Informacji Podatkowej o wydanie interpretacji podatkowej. Interpretacja może dotyczyć zarówno tych zdarzeń już się wydarzyły (stanów faktycznych), jak i zdarzeń przyszłych. Do złożenia wniosku przez internet potrzebny jest profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny. Do wypełnionego formularza należy dołączyć potwierdzenie płatności (40 zł za opis każdego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego).

uzyskać zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego

Aby uzyskać zaświadczenie z KRK o niekaralności, należy złożyć wniosek o udzielenie informacji o osobie, podpisany profilem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Należy też założyć konto na stronie Krajowego Rejestru Karnego. Opłata wynosi 20 zł i trzeba ją wnieść przez system e-KRK. Zaświadczenie, które otrzymuje wnioskodawca za pomocą systemu Krajowego Rejestru Karnego, ma formę pliku XML. Takiego zaświadczenia nie można wydrukować, ponieważ straci ono status urzędowego dokumentu. Można posługiwać się tylko jego elektroniczną wersją, a to oznacza, że można zapisać plik na USB czy płycie CD i dać np. pracodawcy.

Zakładanie konta na ePUAP

Aby móc w pełni korzystać z e-usług i wspomnianych platform, konieczne jest posiadanie instrumentu służącego do podpisywania elektronicznych dokumentów, weryfikujących tożsamość wnioskodawcy. Można korzystać z kwalifikowanego podpisu elektronicznego (który jest usługą płatną), można też bezpłatnie zarejestrować się na platformie ePUAP w celu uzyskania profilu zaufanego, który taki podpis zastępuje.

Dokonując rejestracji na portalu www.epuap.gov.pl, użytkownik zobowiązany jest zaznaczyć „rodzaj organizacji”, tj. określić czy jest osobą fizyczną, prawną etc. Rejestracja w systemie będzie następować na podstawie wybranego i zaakceptowanego identyfikatora użytkownika (login), a także identyfikatora podmiotu. Uwierzytelnianie dostępu do systemu ePUAP możliwe jest na dwa sposoby, tzn. z wykorzystaniem nazwy użytkownika i hasła oraz z wykorzystaniem nazwy użytkownika oraz certyfikatu kwalifikowanego. Wybraną opcję użytkownik zaznacza w momencie rejestracji.

Istnieją dwa sposoby uzyskania profilu zaufanego. Pierwszy polega na założeniu konta na platformie (w sposób, który został opisany wcześniej) oraz na wypełnieniu wniosku o założenie profilu zaufanego. Po wysłaniu wniosku o profil zaufany należy udać się do wybranego przez siebie punktu potwierdzającego (celem potwierdzenia tożsamości) z dowodem osobistym lub paszportem w terminie 14 dni od daty wysłania wniosku. Wizyta w urzędzie jest jednorazowa. Rejestr punktów potwierdzających znajduje się na stronie ePUAP w zakładce Rejestr PP, są to m.in. urzędy skarbowe, banki.

Z drugiego sposobu mogą korzystać obywatele i przedsiębiorcy, którzy posiadają kwalifikowany podpis elektroniczny. Wówczas wypełniając wniosek o założenie profilu zaufanego – sami, za pomocą bezpiecznego podpisu elektronicznego z ważnym certyfikatem kwalifikowanym, potwierdzają swoje dane. Nie muszą więc udawać się do punktu potwierdzeń.


Od października 2016 r. klienci 5 banków mogą zakładać eGo z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.

Okres ważności profilu zaufanego użytkownika jest ograniczony i wynosi 3 lata. Każdy użytkownik ma możliwość przedłużenia jego ważności o kolejny okres.

Podpisywanie dokumentów profilem zaufanym

Przedsiębiorca po wyszukaniu interesującej go usługi i wypełnieniu danego formularza tworzy dokument, który przed jego wysłaniem może podpisać wykorzystując do tego swój profil zaufany. Jeżeli dany formularz został poprawnie wypełniony i zaadresowany, przedsiębiorca wybiera sposób podpisania dokumentu za pomocą profilu zaufanego. Następnie wybiera profil zaufany klikając odnośnik „użyj tego profilu do podpisu”. Użytkownik otrzymuje kod potwierdzający, który zobowiązany jest wpisać w podane na stronie pole. Prawidłowe podpisanie dokumentu zostaje potwierdzone komunikatem o statusie podpisu („prawidłowy”).

Obecnie istnieje też możliwość elektronicznego opłacania składanych wniosków. W celu realizacji zapłaty za daną usługę za pośrednictwem ePUAP, w opisie danej usługi umieszczony jest link z przekierowaniem do systemu płatności, gdzie można dokonać opłaty.

Źródło:
Gazeta Podatkowa nr 37 (1391) z dnia 8.05.2017, strona 1
dział: Przewodnik Gazety Podatkowej
Autor: Marta Stefanowicz – Wasilewska

stres

Stres w pracy, motor czy hamulec?

Już co piąty Polak codziennie doświadcza stresu w pracy, a prawie połowa – często lub bardzo często. Firmy notują ogromne straty przez niewydajnych pracowników.

Jesteśmy liderem w niechlubnej klasyfikacji ośmiu europejskich krajów. Jak wynika z raportu ADP „The Workforce View in Europe 2017”, tylko 19 proc. Polaków w ogóle nie doświadcza stresu w pracy, a aż 22 proc. walczy z nim codziennie. Francuzów, Niemców, Włochów, Holendrów, Hiszpanów, Szwajcarów i Brytyjczyków zostawiamy daleko w tyle. Z zawodowym napięciem zmaga się 47 proc. kobiet i 42 proc. mężczyzn. Sprzedaż, marketing i służba zdrowia to najbardziej stresogenne sektory. Na przeciwnym biegunie znalazły się informatyka i telekomunikacja. Paradoksalnie aż 74 proc. Polaków jest zadowolonych ze stanowiska i ceni swoją pracę. Stres nie wyklucza satysfakcji.

O krok od wypalenia

W dobie dużej konkurencyjności na rynku, niezadowalających wynagrodzeń i nepotyzmu, powodów do napięć nie brakuje. Kiedy ambicje przewyższają realne możliwości rozwoju, a awans wydaje się nieosiągalny, zapał ekspresowo przeradza się w bezproduktywność i stagnację. Zawrotne tempo pracy i konieczność sprostania wielozadaniowości nie zawsze idą w parze z satysfakcjonującymi warunkami zatrudnienia. Nagromadzenie obowiązków, realizacja zadań pod presją czasu i pod bacznym okiem szefa, który przyjmuje rolę autorytarnego nadzorcy, skutkuje spadkiem efektywności i wzrostem absencji. Łańcuch zawodowych niepowodzeń zawsze działa demobilizująco. Od przewlekłego napięcia do wypalenia zawodowego jest tylko jeden krok. W grupie ryzyka są m.in. perfekcjoniści i pesymiści. Wypalenie ma trzy oblicza – brak efektywności i zapału przez poczucie bezsensowności starań; permanentne wyczerpanie, stany lękowe i bezradność; obojętność i alienacja.

– Konsekwencją długotrwałego stresu jest utrata motywacji, obniżenie zaangażowania i ostatecznie poczucie bezcelowości życia zawodowego. Towarzyszy temu wyczerpanie fizyczne, emocjonalne i psychiczne. Skutki odczuwane są w każdym obszarze życia, nie tylko zawodowym – mówi Karolina Prusińska, psycholog biznesu, trener z firmy 4GROW. Stres – w zależności od typu osobowości pracownika – może przejawiać się na różnych polach. Na przykład osoba bezstronna, z umiejętnościami analitycznymi, w sytuacji napięcia może stać się wycofana, nadmiernie krytyczna czy wręcz cyniczna wobec współpracowników. Poczucie niekompetencji skutkuje wyjściem z bezpiecznej strefy komfortu. Stres jest konsekwencją nie tylko przeciążenia ilościowego, ale i jakościowego. Wymóg nieustannego trzymania ręki na pulsie, dylematy moralne, duża odpowiedzialność i poważne następstwa popełnionego błędu nie pozwalają spać spokojnie ambitnemu pracownikowi. Jest też druga strona medalu, o czym większość pracodawców zapomina. Wykonywanie prostych, powtarzalnych, monotonnych zadań hamuje rozwój i wywołuje dyskomfort psychiczny przez poczucie niedowartościowania i odsunięcia na boczny tor. Destrukcyjny może być też chaos informacyjny i zmienność warunków, podobnie jak składanie przez pracodawcę deklaracji bez pokrycia, związanych choćby z możliwością podwyżki czy awansu.

Koło ratunkowe od firmy

W sektorze przedsiębiorstw koszty społeczne z tytułu absencji wywołanej stresem szacuje się na prawie 10 mld zł rocznie. Nieefektywny i nieskoncentrowany pracownik ma niewiele do zaoferowania. Monitorowanie i zarządzanie stresem powinno być więc wpisane na listę priorytetów przedsiębiorcy. Ponosi on nie tylko ekonomiczne straty, lecz także głównie społeczne – ciągła rotacja na kluczowych stanowiskach czy utrata niezadowolonych pracowników uderza w wizerunek firmy. Stres jest reakcją na zagrożenie. W jaki sposób firma może je niwelować? – Dla nas liczą się działania długofalowe i systematyczne. Ważną rolę odgrywa zapewnienie pracownikom korzystnych warunków pracy, przejrzysty zakres obowiązków, wzorowo prowadzona komunikacja oraz spotkania integracyjne, które budują przyjazną atmosferę i partnerskie relacje. Istotną kwestią są również oddolne systemy doceniania i motywowania, które pozwalają naszym współpracownikom na wzajemne nagradzanie się, bez względu na strukturę przedsiębiorstwa – mówi Adrian Leks z firmy Netizens.

Pracodawca nie może bagatelizować oznak demotywacji wywołanej stresem. Pomoc od firmy może okazać się kluczowa. Wyróżnia się trzy etapy prewencyjnego zarządzania stresem: usuwanie potencjalnych przyczyn stresu, modyfikacja reakcji na sytuacje stresowe oraz obniżenie poziomu negatywnych skutków stresu. Co to oznacza w praktyce? Czynniki stresogenne najlepiej zwalczać dobrą kulturą pracy – to fundament, od którego należy zacząć. – W naszej firmie kładziemy nacisk na dziewięć kluczowych wartości: sprawiedliwość, motywacja, jasne i wspólne cele, transparentność, elastyczność, przestrzeń do rozwoju, wsparcie inicjatyw społecznych, unikalny charakter, perki – mówi Radek Zaleski z Netguru. – Robimy wszystko, żeby ograniczyć stres do minimum. Ta strategia przynosi efekty. Mimo że pracujemy na wymagającym, międzynarodowym rynku, konkurując w innowacyjnej branży, wierzymy, że nasi pracownicy zachowują dobry balans między pracą a życiem prywatnym, a stres wynika raczej z dużych ambicji, a nie lęku przed porażką – dodaje. Pracodawcy, którzy uznają stres za najskuteczniejszy impuls do działania, zakładają, że każdy jego rodzaj jest mobilizujący. Tymczasem na ich oczach obroty idą w dół, a źródłem turbulencji może być hamująca wydajność spirala stresu.

Zestresowani, ale zadowoleni

Polscy pracownicy potrafią zaskakiwać – są najbardziej zestresowanymi Europejczykami, a jednocześnie jednymi z najbardziej zadowolonych z pracy. Wyprzedzają nas tylko Holendrzy. Napięciu towarzyszy optymizm. Jak to możliwe? Odpowiedzi można szukać w różnicach kulturowych. Być może Polacy – bardziej niż inne narody – przywiązują się emocjonalnie do stanowiska i warunków w firmie. Na silnych emocjach opierają relacje ze współpracownikami, co okazuje się często stresowym punktem zapalnym. – Zestresowany pracownik może być zadowolony; to się nie wyklucza. Warunkiem podstawowym jest zdanie sobie sprawy z czynników warunkujących stres i umiejętność zarządzania nim – zauważa Karolina Prusińska. W świadomości Polaków brak stresu nie jest warunkiem numer jeden gwarantującym satysfakcję. Za główne priorytety uznaje się wysokość wynagrodzenia oraz stabilne warunki zatrudnienia. 65 proc. polskich respondentów uznało pieniądze za zasadniczy motywator. Nasz wynik znacznie przewyższa europejską średnią (47 proc.). Antidotum na stres jest równowaga między życiem zawodowym a prywatnym (co piąty Polak wciąż jej nie zachowuje). Stresującą atmosferę może też rekompensować elastyczny czas pracy czy atrakcyjna oferta szkoleniowa.

Polacy, doświadczeni trudnymi czasami dużego bezrobocia, potrafią cieszyć się z samego faktu zatrudnienia. Umieją dostosować się do panujących warunków i docenić, że bezrobocie omija ich szerokim łukiem. – Na satysfakcję z pracy może wpływać wiele czynników i niekoniecznie musi być brany pod uwagę charakter pracy i częstość lub intensywność odczuwanego stresu – mówi Justyna Ciećwierz, coach kariery i trener rozwoju zawodowego. – W wielu badaniach związek poziomu stresu i poziomu satysfakcji z pracy nie jest taki oczywisty, często zależność jest odwrotna. W sytuacji, gdy mamy bardzo stresujące zajęcie, ale doświadczamy należytego wsparcia ze strony organizacji, jest duże prawdopodobieństwo, że będziemy wyrażać zadowolenie z pracy – dodaje ekspert.

Jak wykazują badania GUS, z powodu stresu co czwarty Polak przerwał pracę na więcej niż dwa tygodnie. Pracownicy, w trosce o rozwój zawodowy, powinni stać na straży własnego komfortu pracy. Zabieganie o własne prawa przy respektowaniu potrzeb innych pomoże w ugruntowaniu własnej pozycji i wypracowaniu asertywnej postawy. Granica między mobilizującym stresem a chronicznym zdenerwowaniem jest bardzo cienka. Nastawienie na „musieć”, a nie „chcieć”, to pierwszy symptom zaburzenia zdrowych proporcji.

Źródło: Gazeta Finansowa

lupa

Propozycja zmian dla mikroprzedsiębiorstw

Ministerstwo Rozwoju planuje zmniejszenie obciążeń składkami na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców o niskich przychodach. Projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy przewiduje nową, obniżoną, najniższą wysokość składek na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców osiągających miesięczny przychód w wysokości mniejszej niż 2,5-krotność minimalnego wynagrodzenia. W bieżącym roku to 5.000 zł.

Podstawa wymiaru składek będzie proporcjonalna do przychodu tak, aby w momencie osiągnięcia progu równała się ona obecnej podstawie, tj. 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia za pracę. Będzie ona ustalana na podstawie rozporządzenia wydawanego przez Ministra Rozwoju w porozumieniu z Ministrem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Rozporządzenie zawierać będzie przedziały przychodu wraz z właściwą dla nich podstawą wymiaru. Proponuje się, aby na każde 200 zł przychodu składka rosła o 32 zł. W przypadku osiągnięcia przychodu do 200 zł składka wyniesie 32 zł, w przedziale 200,01 zł – 400 zł kwota składki wzrośnie do 64 zł, a przychód od 400,01 zł do 600 zł oskładkowany będzie kwotą 96 zł.

Działalność na najmniejszą skalę (przychody miesięczne do 50% minimalnego wynagrodzenia) nie będzie już uznawana za działalność gospodarczą. Oznacza to, że osoby zajmujące się np. dorywczo handlem czy sporadycznie udzielające korepetycji nie będą musiały jej rejestrować i płacić comiesięcznych składek. Ponadto początkujący przedsiębiorcy zostaną zwolnieni z obowiązku uiszczania składek na ubezpieczenia społeczne przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności. Potem, tak jak dotychczas, będą mogli korzystać przez 2 lata z tzw. małego ZUS.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r.

(źródło: www.mr.gov.pl)

 

wielkanoc

Wesołych Świąt Wielkanocnych!

Drodzy Państwo,

w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi,
składamy Państwu najserdeczniejsze życzenia:
liczymy, że dni te będą radosne,
kalkulujemy, że ilość pisanek w koszyczku zbilansuje się
z ilością szczęśliwych, rodzinnych chwil,
zajączek wynagrodzi Wam trud przygotowań,
a dyngusowa woda zmyje codzienne troski.
Przychodu nadziei i rozchodu wiosennej aury.

Załoga Biura Rachunkowego Mazovia

E-PIT

e-PITy coraz popularniejsze!

Elektroniczne PIT-y z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością. W ubiegłym roku drogą elektroniczną zostało złożonych prawie 8,3 mln deklaracji (przesłanych w ramach rozliczeń podatku za 2015 r.). Zapowiada się, że w tym roku będzie ich jeszcze więcej, bo do 19 marca 2017 r. Polacy złożyli już ponad 5 mln 60 tys. elektronicznych formularzy PIT, podczas gdy w tym samym okresie ubiegłego roku było ich niespełna 4,5 mln. W tym roku e-PIT-y należy złożyć do 2 maja.

Dodatkowo resort finansów od 15 marca br. wprowadził możliwość korzystania z nowej formy rozliczenia z urzędem skarbowym. Wystarczy złożyć on-line wniosek PIT-WZ, a urząd skarbowy sam przygotuje zeznanie podatkowe na podstawie danych, które posiada. W PIT-WZ podatnik przekazuje urzędowi informacje o korzystaniu z odliczeń od podatku lub dochodu, np. z tytułu przysługującej ulgi na dzieci, wydatków na cele rehabilitacyjne, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów czy przekazaniu 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego.

(źródło:www.finanse.mf.gov.pl)

Redakcja Gazety Podatkowej

drabina

Zmiany w umowach zlecenie

Od 1 stycznia 2017 r. zawarcie umowy zlecenia lub o świadczenie usług nie ogranicza się do podpisania umowy i późniejszego wystawienia rachunku. Stronom umowy, a zwłaszcza zleceniobiorcy, przybyło obowiązków dokumentacyjnych. Od wskazanej daty liczba godzin pracy przy wykonywaniu wspomnianych umów musi być ewidencjonowana.

Kiedy nie trzeba prowadzić ewidencji

Z dniem 1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1265). Zagwarantowała ona zleceniobiorcom lub świadczącym pracę na podstawie umowy o świadczenie usług (dalej zleceniobiorcom), minimalną stawkę wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w ramach tych umów. W 2017 r. godzinowa stawka minimalna dla zleceniobiorcy wynosi 13 zł.

Z wymogiem zachowania stawki minimalnej dla zleceniobiorcy wiąże się obowiązek ustalenia w umowie zlecenia sposobu potwierdzania liczby godzin pracy w ramach tej umowy. Jest to konieczne dla sprawdzenia, czy w danym miesiącu zleceniobiorcy zostało zapewnione wynagrodzenie za godzinę pracy w wysokości co najmniej minimalnej. Do takiego ustalenia trzeba mieć wiedzę o liczbie godzin faktycznie przepracowanych przez zleceniobiorcę w danym miesiącu. W konsekwencji, w przypadku gdy przepisy dopuszczają zwolnienie z obowiązku zapewnienia stawki godzinowej ze zlecenia, nie ma też potrzeby ewidencjonowania liczby godzin pracy zleceniobiorcy. Oznacza to, że zgodnie z art. 8d ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wymóg ewidencjonowania liczby godzin na zleceniu nie dotyczy:

  • umowy zlecenia/o świadczenie usług, za które przysługuje wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne, a o miejscu i czasie wykonania zlecenia/świadczenia usługi decyduje zleceniobiorca,
  • umów dotyczących usług opiekuńczych i bytowych realizowanych przez prowadzenie rodzinnego domu pomocy na podstawie art. 52 ustawy o pomocy społecznej,
  • umów o/w przedmiocie
    • pełnienie funkcji rodziny zastępczej zawodowej,
    • utworzeniu rodziny zastępczej zawodowej lub rodzinnego domu dziecka,
    • prowadzenia rodzinnego domu dziecka,
    • pełnienia funkcji rodziny pomocowej,
    • pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego,
    • pełnienia funkcji wychowawcy wyznaczonego do pomocy w kierowaniu placówką opiekuńczo-wychowawczą typu rodzinnego, w przypadku gdy w tej placówce nie ma zatrudnionego dyrektora,

jeżeli ze względu na charakter sprawowanej opieki usługi świadczone są nieprzerwanie przez okres przekraczający dobę.

Minimalna stawka godzinowa (a zarazem obowiązek prowadzenia ewidencji) nie dotyczy też, co do zasady, usług polegających na opiece nad grupą podczas wypoczynku lub wycieczek, a także usług opieki nad osobą niepełnosprawną lub w podeszłym wieku, jeżeli opiekun zamieszkuje wspólnie z podopiecznym w jego mieszkaniu czy domu.

Zapis w umowie i ewidencja

Strony zawierające umowę zlecenia/o świadczenie usług powinny określić w tej umowie sposób potwierdzania liczby godzin wykonywania zlecenia. W przypadku gdy strony nie dokonają takich ustaleń, zleceniobiorca jest zobowiązany do przedkładania informacji o liczbie godzin wykonania zlecenia – w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia. Informacja może być przygotowana w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. W praktyce wspomniana informacja (potocznie zwana ewidencją) może przybrać formę prostego oświadczenia, w którym zleceniobiorca wskaże liczbę godzin pracy na zleceniu w danym miesiącu. Może być również bardziej rozbudowana, np. ewidencja za dany miesiąc może zawierać zestawienie liczby godzin pracy w każdym dniu tego miesiąca (pozostawiając puste pola przy dniach, w których nie była wykonywana praca), z podaniem łącznej sumy godzin. Taka ewidencja za dany miesiąc powinna być podpisana przez zleceniobiorcę – podpis może dotyczyć całej ewidencji lub też każdego dnia z osobna.


Przykładowy rejestr godzin realizacji zlecenia jest dostępny w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Prawo pracy.

Należy jedynie przestrzec przed zbytnim uszczegóławianiem ewidencji – podawanie w niej np. przyczyn niewykonywania pracy w danym dniu może się bowiem kojarzyć z listą obecności, stosowaną przy etatowym zatrudnieniu. Równie dobrze strony umowy mogą poprzestać na składaniu co miesiąc „zwykłego” oświadczenia o liczbie godzin pracy w miesiącu, bez dołączania wykazu (ewidencji) tych godzin. Wszystko zależy od ustaleń poczynionych w treści umowy, gdzie powinien zostać wskazany sposób potwierdzania liczby godzin pracy na zleceniu. Należy nadmienić, że w przypadku, gdy wykonanie zlecenia zostanie przyjęte przez kilka osób, każda z nich musi prowadzić „swoją” ewidencję.

W razie braku umowy na piśmie

Jeśli umowa zlecenia nie zostanie zawarta z zachowaniem formy pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej, zleceniodawca ma obowiązek potwierdzić na piśmie (bądź w formie elektronicznej lub dokumentowej) przyjmującemu zlecenie ustalenia co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia. Potwierdzenie to powinno być doręczone zleceniobiorcy przed rozpoczęciem wykonywania zlecenia. W razie niedoręczenia takiego dokumentu zleceniobiorcy, będzie on przedkładał zleceniodawcy informacje o liczbie godzin wykonywania zlecenia.

Do obowiązków zleceniodawcy (lub strony umowy o świadczenie usług) należy przechowywanie ewidencji godzin wykonywania zlecenia i dokumentów określających sposób potwierdzania ilości tych godzin. Okres przechowywania wynosi 3 lata od dnia, w którym wynagrodzenie, którego dotyczy dany dokument (ewidencja), stało się wymagalne. Archiwizacja tej dokumentacji jest konieczna dla celów dowodowych – tylko na tej podstawie przedsiębiorca może wykazać, że zapewnił zatrudnianym przez siebie zleceniobiorcom minimalną stawkę godzinową.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 ze zm.)

Źródło:

Dodatkowa dokumentacja przy umowie zlecenia
Gazeta Podatkowa nr 24 (1378) z dnia 23.03.2017
Agata Barczewska