akta

Zmiany w przechowywaniu akt – tylko 10 lat !

Po wielu latach oczekiwania, doczekaliśmy się zgody na skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych i ich elektronizacja. Od 1 stycznia 2019 r. wejdą w życie przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją (Dz. U. z 2018 r. poz. 357). Mają one ułatwić płatnikom przechowywanie akt pracowniczych dotyczących pracowników i zleceniobiorców oraz obniżyć koszty związane z ich przechowywaniem.

Od tego dnia dla wszystkich nowo zatrudnianych osób akta pracownicze płatnik będzie przechowywał (w dowolnej formie) przez 10 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy lub zakończyła się umowa zlecenia.

Natomiast akta pracowników/zleceniobiorców zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r. należy przechowywać przez okres 50 lat. Z tym, że dla pracowników zatrudnionych po raz pierwszy w okresie od stycznia 1999 r. do grudnia 2018 r. płatnik będzie mógł skrócić okres przechowywania akt z 50 do 10 lat, ale tylko jeśli spełni dodatkowe warunki, które wynikają z ustawy, tj. przekaże do ZUS:

  • oświadczenie o zamiarze przekazania raportów informacyjnych (ZUS OSW), w którym zobowiąże się, że przekaże raporty informacyjne ZUS RIA za wszystkich ubezpieczonych zatrudnionych w okresie 01.01.1999–31.12.2018 (oświadczenie to płatnik może złożyć w wybranym przez siebie terminie) oraz
  • raport informacyjny (ZUS RIA),

który zastąpi obowiązek wystawiania przez płatnika w formie papierowej dokumentów dołączanych do wniosków w sprawie przyznania świadczeń.

W związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą o skróceniu okresu przechowywania akt pracowniczych i ich elektronizacją konieczne będzie dostosowanie programów kadrowo-płacowych.

Redakcja Gazety Podatkowej

split_lipiec

Deklaracje VAT – split payment – już od 1 lipca !

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory deklaracji VAT, które są dostosowane do wprowadzanego od 1 lipca 2018 r. mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Finansów, w którym znajdują się nowe wzory deklaracji VAT-7(17), VAT-7K(11), VAT-8(8), VAT-9M(7). W oddzielnym projekcie rozporządzenia znajduje się nowy wzór skróconej deklaracji VAT-12(4) dla taksówkarzy. Projekty te podlegają aktualnie uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom publicznym.

Nowe wzory deklaracji VAT są konieczne w związku ze zmianami wprowadzonymi ustawą z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 poz. 62). Nowelizacja ta wprowadza do ustawy o VAT mechanizm podzielonej płatności (ang. split payment), który początkowo będzie dobrowolny dla większości branż.

Podzielona płatność (split payment)

Split payment polega na tym, że zapłata za nabyty towar lub usługę odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy (lub SKOK) dostawcy, lub jest rozliczana w inny sposób, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalny, wyodrębniony rachunek bankowy dostawcy – rachunek VAT.

Mechanizm ten będzie stosowany wyłącznie do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników (tzw. transakcje B2B) i nie będzie miał żadnego wpływu na zakupy dokonywane przez konsumentów (tj. osoby nieprowadzące działalności gospodarczej wg definicji z ustawy o VAT).

Do podatników, którzy będą stosować podzieloną płatność nie będą stosowane sankcje określone w art. 112b i art. 112c ustawy o VAT, a także przepisy o odpowiedzialności solidarnej, zawarte w dziale Xa ustawy o VAT.

Zdaniem Ministerstwa Finansów dokonywanie zapłaty kontrahentom z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności będzie jedną z mocniejszych przesłanek dla wykazania, że nabywca dochował należytej staranności zawierając transakcję z kontrahentem, co będzie miało znaczenie dla bezpieczeństwa V AT naliczonego nabywców.

Ponadto jeżeli podatnik zdecyduje się na zwrot podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot będzie dokonany w przyspieszonym terminie (25 dni) bez możliwości przedłużenia tego terminu zwrotu przez naczelnika urzędu skarbowego celem dokonania weryfikacji tego zwrotu. Przy czym warto pamiętać, że środkami na rachunku VAT nie będzie można swobodnie dysponować. Będzie można nimi płacić VAT do urzędu skarbowego lub płacić kwotę podatku na rachunek VAT kontrahenta. W wyjątkowych sytuacjach można wypłacić pieniądze z rachunku VAT.

Źródło: Infor.pl

SSUCv3H4sIAAAAAAAEAJ2QvQrDMAyE90LfwXjO0NKtrxI6KI4Iok4MtpxSQt698h947ub7Tmf5fFwvSukJAhn9VEdSosnaGNgDk9sE34fKcSZ2nsAKvCV2ZkcHBo4BQ7qiIgOMi8wWWPNtz1i0akY2JSGW1kPHQpwya+gc/k6Ww6tVgQU3880P7op4tAilyFhG9fvD6Ne+2k4zuk5DnMl1LXdnwKbAo7vZyIe6te47f/zpFhF3AQAA

Zajęte środki bank przekaże po 7 dniach

Bank, po otrzymaniu z urzędu skarbowego zawiadomienia o zajęciu rachunku bankowego, blokuje środki na tydzień i dopiero po upływie tego okresu przekazuje je na pokrycie egzekwowanej należności. Dłużnik może w tym czasie zakwestionować podjęte działania. Takie regulacje obowiązują od 9 lipca 2018 r.

Urząd skarbowy, prowadząc postępowanie egzekucyjne mające na celu ściągnięcie zaległości podatkowej, może zająć wierzytelności z rachunków bankowych podatnika. Zajęcie następuje na podstawie zawiadomienia przesłanego do banku. Dłużnik podatkowy otrzymuje jego odpis.

Dotychczas obowiązujące przepisy uniemożliwiały dłużnikowi obronę przed nieuzasadnionym zajęciem środków na rachunku bankowym przez urząd skarbowy. Bank był zobligowany do przekazania zajętej kwoty natychmiast po otrzymaniu zawiadomienia. Problem w tym, że urząd skarbowy przesyła do banku zawiadomienie o zajęciu drogą elektroniczną, a dłużnik otrzymuje jego odpis za pośrednictwem operatora pocztowego. Dłużnik nie miał więc w zasadzie realnych szans na skorzystanie z przysługujących mu środków obrony, np. na złożenie skargi na czynności egzekucyjne, przed pobraniem pieniędzy z jego konta.

Regulacje te zostały zmienione przez ustawę nowelizującą Kodeks cywilny oraz niektóre inne ustawy (Dz. U. z 2018 r. poz. 1104). Nastąpiło wydłużenie okresu między zajęciem wierzytelności z rachunku bankowego a przekazaniem pieniędzy organowi egzekucyjnemu. Obecnie banki przekazują środki na pokrycie egzekwowanej należności dopiero po 7 dniach od dnia otrzymania zawiadomienia o zajęciu konta. Środki są jednak na ten okres blokowane – dłużnik nie może nimi dysponować. W tym czasie można natomiast skorzystać ze środków obrony. Nowe przepisy weszły w życie 9 lipca 2018 r. Stosuje się je również do zajęć rachunków bankowych dokonanych przed tym dniem, jeżeli bank przed tym dniem nie przekazał środków na konto organu egzekucyjnego.

Źródło: Redakcja Gazety Podatkowej

split

Split payment – Już tuż, tuż…

W najbliższym czasie, bo już od 1 lipca 2018 r. podatników VAT czeka rewolucja w zakresie zasad regulowania należności za zakupione towary i usługi. Od tego dnia obowiązywać będą dodane do ustawy o VAT przepisy art. 108a-108d, które wprowadzają tzw. mechanizm podzielonej płatności (split payment).

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:1) zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury dokonywana będzie na rachunek VAT, natomiast2) zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury dokonywana będzie na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo będzie rozliczana w inny sposób.Zapłata należności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności będzie dokonywana w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności. Podatnik będzie w nim wskazywał:1) kwotę odpowiadającą całości albo części kwoty podatku wynikającej z faktury, która ma zostać zapłacona w mechanizmie podzielonej płatności;2) kwotę odpowiadającą całości albo części wartości sprzedaży brutto;3) numer faktury, w związku z którą dokonywana będzie płatność;4) numer, za pomocą którego dostawca towaru lub usługodawca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

1. Podzielona płatność – prawo czy obowiązek?

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy o VAT, od 1 lipca br. podatnicy, którzy otrzymają fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury będą mogli zastosować mechanizm podzielonej płatności.Ustawowe regulacje w tym zakresie zakładają dobrowolność stosowania tego mechanizmu. Wybór w każdym przypadku należy do podatnika będącego nabywcą towaru czy usługi.
Pamiętać przy tym należy, że podzieloną płatność będzie można stosować wyłącznie do transakcji pomiędzy podatnikami VAT. Jeżeli stroną transakcji będzie osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, nie będzie możliwości rozliczenia VAT w tym systemie.Warto także podkreślić, że dobrowolność stosowania mechanizmu podzielonej płatności oznacza, że nabywca może zdecydować o jego stosowaniu w sposób wybiórczy. Rozliczenie to nie musi dotyczyć każdej otrzymanej faktury zakupu, czy każdej transakcji dokonywanej z określonym dostawcą.Jak wynika z obowiązujących przepisów, to nabywca będzie też decydował o tym, w jaki sposób płatność zostanie „podzielona”, czyli jaką kwotę wskaże do zapłacenia przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności. Bank nie będzie obliczał prawidłowości wskazanej przez podatnika w komunikacie przelewu kwoty VAT.Sprzedawca towaru czy usługi nie będzie mógł również „wymusić” na nabywcy odpowiedniego sposobu zapłaty za towar czy usługę i nie będzie miał możliwości wskazania, że przykładowo w odniesieniu do danej transakcji chciałby otrzymać całą kwotę na swój rachunek rozliczeniowy, z pominięciem mechanizmu split payment.
Ustawodawca decydując się na wprowadzenie do ustawy o VAT mechanizmu podzielonej płatności, od początku założył, że choć mechanizm ten będzie dobrowolny, to jednak w niektórych branżach powinien zostać wprowadzony obligatoryjnie. Ministerstwo Finansów przygotowało wniosek do Komisji Europejskiej o wyrażenie zgody na wprowadzenie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności dla transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (usługi budowlane, elektronika) a także transakcji, w których mamy do czynienia z solidarną odpowiedzialnością w odprowadzaniu podatku VAT (paliwa). W tych branżach występuje największe ryzyko wyłudzeń i w związku z tym stosowanie podzielonej płatności pozwoliłoby na pełną przejrzystość transakcji.
Wniosek do Komisji Europejskiej został w dniu 7 maja 2018 r. zaakceptowany przez Radę Ministrów, jednak na jego rozpatrzenie przez Komisję i następnie akceptację przez Radę UE należy oczekiwać przez dłuższy czas. Dotąd obowiązkowy split payment wprowadzono jedynie w Rumunii i w ograniczonym zakresie we Włoszech i Czechach. Ministerstwo Finansów zakłada, że w Polsce będzie powszechnie stosowanym sposobem regulowania należności przez przedsiębiorców i przyczyni się do uszczelnienia systemu podatkowego.
Źródło: Gofin.pl

 

dzień księgowego

Dzień Księgowego !

Z okazji Waszego i naszego święta, życzymy wszystkim księgowym spełnienia najskrytszych rachunkowych marzeń !!!

praca

Oferta stażu – Asystent ds. Księgowości

Biuro Rachunkowe Mazovia poszukuje osoby na staż za pośrednictwem Urzędu Pracy.

Stanowisko:

Asystent ds. Księgowości

Oferujemy:
– gwarancję pracy przez min. 3 miesiące po ukończeniu stażu,
– duże możliwości pogłębiania wiedzy i doświadczenia w zawodzie,
– stałe godziny pracy, w zakresie pełnego etatu.

Wymagania:
– osoba z obszarów wiejskich,
– wykształcenie wyższe, kierunek „Finanse i Rachunkowość” lub średnie ekonomiczne, w trakcie studiów o tym kierunku,

Więcej informacji: Powiatowy Urząd Pracy oraz Biuro Rachunkowe Mazovia.

Zapraszamy!

 

konsbiz

Konstytucja Biznesu już uchwalona

Sejm na posiedzeniu w dniu 6 marca 2018 r. uchwalił ostateczne brzmienie Konstytucji Biznesu. W jej skład wchodzą ustawy:

  • Prawo przedsiębiorców,
  • o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców,
  • o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy,
  • o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo przedsiębiorców oraz inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej.

Konstytucja Biznesu reguluje relacje biznesu z państwem, np.: co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone, domniemanie uczciwości przedsiębiorcy.

Dla nowych firm przewidziano „pas startowy”, na który składają się dwa rozwiązania, tj. działalność nierejestrowa i ulga na start. Posłowie przyjęli zaproponowaną przez Senat poprawkę, zgodnie z którą urząd ma wzywać przedsiębiorcę do usunięcia braków przy interpretacji. Przedsiębiorca będzie miał szansę naprawienia niekompletnego wniosku w tym samym postępowaniu.

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców ma zapewnić lepszą ochronę interesów mikro-, małych i średnich przedsiębiorców, poprawę środowiska prawnego, w którym funkcjonują, oraz partnerskie relacje między przedsiębiorcami a organami administracji publicznej.

Natomiast ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy umożliwi udostępnianie w CEIDG rejestru pełnomocnictw i prokury, wprowadzi zasady automatycznego wznowienia wykonywania działalności po upływie okresu zawieszenia oraz ustanowi możliwość zawieszenia działalności na czas nieoznaczony.

W ustawie o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP Sejm przyjął poprawkę Senatu umożliwiającą wykonywanie działalności gospodarczej przez członków rodzin osób zagranicznych przebywających na terytorium Polski, na podstawie zezwolenia na pobyt czasowy, tj. na takiej samej zasadzie, jak te osoby.

Konstytucja Biznesu, zgodnie z zaproponowaną przez Senat zmianą, wejdzie w życie (z pewnymi wyjątkami) po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

Źródło: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno – Finansowych nr 9 (980) z dnia 20.03.2018

 

rodzina

Dwie godziny dla rodziny – dołącz do nas !

Biuro Rachunkowe Mazovia z radością dołączyło do VII edycji akcji społecznej Dwie Godziny dla Rodziny. Przypominamy o tej wspaniałej akcji i zachęcamy do uczestniczenia w niej! W tym roku motyw przewodni brzmi: GRY I ZABAWY POKOLENIOWE.

Nasze biuro jest jedną z wielu firm widzących wartość i doświadczających korzyści z wspierania swoich pracowników w podnoszeniu jakości swojego życia zarówno zawodowego jak i prywatnego.

Prowadzone na świecie badania i trendy na rynku pracy pokazują, że w zrównoważonym środowisku pracy, gdzie ludzie mają czas na swój rozwój osobisty, na życie rodzinne i realizowanie swoich pasji następuje wzrost produktywności.

Na nowej stronie akcji www.2godzinydlarodziny.pl możecie zarejestrować swoją Firmę, pobrać materiały graficzne, propozycję komunikacji z pracownikami, a także skorzystać z filmów, inspiracji i śledzić przebieg akcji na bieżąco.

W tym roku organizatorzy przygotowali również pokoleniową grę rodzinną ASK ME. Nie ma w niej punktów, zwycięzców i przegranych, to gra, która uczy ciekawości i komunikacji, tworzy atmosferę współpracy i radości.

Źródło i więcej informacji: www.humanites.pl